Viktoria

    Går det att läsa ämnen på grundskolenivå på komvux som jag redan har betyg i bara för att få tillbaka kunskapen mer än själva betyget innan jag börjar läsa in gymnasiet? Det ända ämnet jag inte har betyg i från grundskolan är matten men när jag väl har läst matten vill jag inte börja läsa gymnasieämnen utan kunskaper från grundskolan då det var flera år sedan jag gick på grundskolan eftersom jag i 20 års åldern. Har liksom glömt det mesta. Skulle jag tex kunna påbörja samhällskunskap på grundskolenivå utan att avsluta kursen om man nu inte kan få betyg eller något liknande bara för att få själva kunskapen och inte betyget? Det är alltså inte betyget jag är ute efter, utan kunskaperna även fast jag redan har betyg i ämnena från grundskolan förutom matte då. Eller är det bättre att läsa kursen för att försöka höja mitt betyg istället för att få kunskapen från ett ämne?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Viktoria,
    frågan du ställer här kan du bäst få svar på - hos KOMVUX. I matematiken, där du (enligt information i din fråga) inte har godkänt betyg, har du rätt att läsa i alla de olika svenska kommunerna, men i andra ämnen där du redan har godkända betyg i - är det en fråga som avgöras av Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Mer än så kan vi inte svara här, på FRåGA SYV. Ta kontakt med komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Hälsningar
    Peter SYV