Brendan
    Hej frågasyv!
    Det är så att jag går i åttan och läser franska.
    Problemet är att vi aldrig fått någon form av ordentlig undervisning. Vi har nu bytt lärare för tredje gången, och vi hade bara hunnit 3 kapitel av 10 med de första lärarna. Den nya läraren hade beställt fel böcker, som vi egentligen skulle haft nästa år. Men nu får vi minsann använda de.
    Vi har varken haft inlämningsuppgifter eller prov utan bara små glosor. Jag har ingen ordentlig "uppfattning" av språket heller tack vare detta, och ingen på skolan (förutom klasskamrater) tar mig på allvar när jag säger att jag inte fattar något. I dagsläget har jag C i betyg, och enligt ett "mini-betygssamtal" med lärare ligger jag nu på en B nivå, men jag fattar inte riktigt vad läraren har haft för underlag vid bedömning, då hon minst 3 lektioner per månad är borta och en vikarie tillsätts (som inte har några kunskaper inom ämnet). Samtidigt går hälften av de övriga lektionerna till film (fattar inte vad de säger på filmen).
    Jag pratade med SYV angående språkbyte vid gymnasiet men då får jag ju inga meritpoäng om jag inte läser en 3-kurs. Varför jag vill byta är för jag är osäker om jag klarar av 3-kursen utan bra förkunskaper.
    Nu till min fråga: Finns det någon möjlighet att läsa distanskurser/internetkurser på sommaren? Får man plugga på t. ex. något komvux där jag börjar från ruta ett med den första 1-kurserna denna sommar, för att sedan ta två vid nästa? Eller finns kurser som finns där man kan köpa på internet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!

    För att läsa på komvux måste man vara 20 år gammal eller ha fullständig treårig gymnasieutbildning bakom sig, då kan man vara yngre och kunde läsa på komvux i alla fall.
    Du är alldeles för ung och kommer inte kunna få någon plats på en komvux kurs.
    På internet finns det givetvis många olika erbjudanden och speciellt om man har råd att köpa en språkkurs. Det finns varierande kvalité i undervisningen och vi på Fragasyv.se inte kan ta ansvar för vilken kvalité en enskild skola har och i fall dina föräldrar betalar och du blir missnöjd, måste vi i så fall vara ansvariga i fall vi har rekommenderat just den skolan. Det är för stort ansvar och det kan vi inte ta på oss.
    Folkuniversitetet vet vi att det brukar vara högt kvalité på undervisningen men det kostar ca 300 kr. per timme om man går en språkkurs. Se om dina föräldrar har råd. Det är givetvis mycket olyckligt att du är missnöjd med språkundervisningen på din skola. Det bör vara gratis undervisning och med god kvalité.

    Det som är gratis och som jag personligen kan rekommendera är att se på franska filmer och lyssna på sånger eller inspelade dikter och övriga texter - som finns att hitta på Youtube. Om man hittar en fransk film som inte är textad eller är textad men på Franska - så är det en stor tillgång. Ännu bättre om det är något som intresserar dig - en deckare (Vem är mördaren???) eller något annat som känns spännande - då lär man sig bättre.
    Se t.ex. på https://www.youtube.com/watch?v=ozbhVC3MKD4
    Du kan hitta text till den sången och se/lyssna många ggr på klippet, slå upp alla ord som du inte kan i ordboken. Sedan lyssnar du ännu en gång och förhoppningsvis minns en del av de nya orden som du precis har lärt dig.
    Se om du tycker om ngt av följande: en klassiker https://www.youtube.com/watch?v=4iBP4E2bPdI
    tre olika sångare, textat på franska https://www.youtube.com/watch?v=ut7oYX1hRSA
    Et si tu n'existais pas https://www.youtube.com/watch?v=2dy2550KGnw
    en annan variant - duett med fransk text https://www.youtube.com/watch?v=U9FQLkNNfr4
    och ännu en annan version https://www.youtube.com/watch?v=sk1yGwi6OG4

    Hélène Ségara en duo avec Joe Dassin: A toi - med fransk text https://www.youtube.com/watch?v=mCreIrdeB1Y

    Lara Fabian Je T'aime - med fransk text https://www.youtube.com/watch?v=LtJBH3ksypQ

    Principen är att man lyssnar på hur det uttalas av en person som har franska som modersmål och samtidigt ser hur det stavas; sedan kollar upp orden man inte kan - i ordboken eller google.translate - och lyssnar igen ... försöker känna igen och minnas orden. Det är en metod som många tycker funkar bra. Då man kan lyssna på sånger som man gillar (hitta rätt typ av musik som man gillar) - då förenar man nytta med nöje.

    Testa!
    Lycka till!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hoppsan, det visste jag inte! Förstår problemet angående rekommendationer. Det blir tyvärr lite för dyrt i min situation. Jag vet, övriga språk (tyska, spanska) fungerar på ett bra sätt men ja valde franska då mina släktningar bor där (ångrar mig djupt nu :(. Tack för länkarna, det är till väldigt stor fördel! Det hade jag inte tänkt på förut :)! Jag har testat och fått ihop många nya ord, översatte de, och gjorde de som glosor. Har tränat på en video, och kan några fler ord nu! Tack än en gång :)!
    • Julia : Se även om det finns ett språkcafé i din stad. Det finns t.ex. i Göteborg där folk samlas för att prata olika språk över en fika. Ser att du har släkt som pratar franska. Om du kommunicerar med dem på franska - via epost och skype - blir du mer motiverad att lära dig mera. Åk till ngt land under lovet där det pratas franska, om du kan. Och om du gör det - prata FRANSKA, inte engelska. Även om du gör många fel, försök att klara dig på franska - så långt det går. Se i vilka andra situationer du kan börja använda franska. Sedan kanske du kan skriva en bok om hur man kan lära sig trots undermålig skolundervisning - "trots alla odds", liksom... och det blir till stor hjälp för andra i din situation. Stort lyckat till! Julia
    • : Hej! Jag kollade förut men inget sådant existerar här där jag bor (det finns inte något som heter återläsning för den delen :(. JA, bra idé. Det kanske man kan göra. Hur kul det än är med resor, så är ekonomin i min familj lite tajt just nu men Skype fungerar ju lika bra. Fördelen med att åka till ett land är att man blir ju nästan "tvungen" att prata det språket som finns, och då får man ta alla sina kunskaper och "visa vad man går för". Jag får öva på videoklippen ovan och få se till att låna en barnbok i franska och försöka översätta den. Vilken bra idé, lägger till den i min "To do list after gymnasiet :D". Äh, skojar bara, but who knows, kanske det kommer till användning :). Det mest deppigaste med undervisningen är att hur mycket än vår klass klagar så vill inte läraren ta åt sig detta. Vi säger att det är helt meningslöst att bygga pås
    • : ......bygga på en massa avancerad grammatik på en grund som inte existerar. Vi vill först kunna några ord att stoppa i de n där grammatiken men då säger hon att "men sånt där borde nu kunna sen sjuan"
    • : ...(typiskt att man alltid kommer åt enter-knappen). I alla fall tackar jag för ditt tips angående språkcafé men som sagt gäller det ju inte i min stad. Får försöka göra mitt bästa :D! Med vänlig hälsning, Brendan.
    • Mikael : Se på www.rotarystudent.se om din familj kan ta in en utbytesstudent som har franska som modersmål. Och du kan kanske åka på språkresa billigt via dem också... Med vänlig hälsning, Mikael
    • Liselotte : Det finns sidor på internet som organiserar resandet och boendet i olika länder som t.ex. Coach surfing där man kan anmäla sig att ge sovplats åt turister och i ditt fall kunde din familj ta emot någon från Frankrike så att du kunde träna på att prata franska. Se vad du kan göra för att kunna prata franska ... L.
    Läs alla kommentarer