Anna

    Hej! Jag går min sista termin på gymnasiet innan jag tar studenten i vår från ekonomiprogrammet där jag gått. Efter studenten skulle jag vilja plugga vidare på juristlinjen. Därför har jag en fråga angående detta. I ettan på gymnasiet läste jag spanska 3. På mina individuella val har jag lagt till information och kommunikation 1 samt engelska 7. Alltså har jag inte lagt till en till kurs som skulle göra att jag kan ''u:a'' något av mina individuella val. Min fråga är alltså: Kan jag, efter att jag tagit studenten, läsa spanska 4 på komvux i min hemkommun och u:a den sedan? Så att meritpoängen räknas in? Har jag förstått det rätt? Sen undrar jag också att ifall jag har förstått ovanstående rätt så bör det räcka att jag bara får E i spanska 4 på komvux eftersom jag sen kan ''u:a'' den och då räknas bara meriten in och inte betyget? Går detta att göra, för att som jag förstått det behövs inte spanska 4 för juristprogrammet? Ha en fin dag!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,
    jag är inte helt säger på vad "u:a" är. Kan hända att du menar att kursen blir U-kurs, utökat program. Du får gärna förklara vad "u:a" en kurs är för någonting. :)
    saken är dock den att för dig som läser mot examensbevis, så kommer betyget i kurser som ger dig meritpoäng - räknas in i ditt jämförelsetal. Reglerna har ändrat flera gånger men de som läser mot examensbevis (alltså elever som gick ut gymnasiet 2014 och senare) "går" enligt den uppsättning av reglerna där även kurser som ger meritpoäng räknas in i jämförelsetal, därför blir det stor skillnad på att ha E eller högre betyg i alla kurser, även U-kurser (om U-kurs krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng).