Daniel SYV

    Hej Sarah,
    gymnasiala svenska kurser i matematik bygger direkt på varandra, alltså man måste kunna innehåll i matematik 3 (b eller c) för att ha en rimlig chans att klara av få godkänt betyg i matematik 4. Komvux brukar inte ta in på en högre kurs om man inte har godkänt betyg i en lägre kurs i samma ämne.
    Men, formellt sett, om du på ngt sätt lyckas få godkänt betyg i matematik 4, så blir du, vad gäller matematiken, behörig till receptarieprogrammet.
    Hälsningar
    D:

    • : Hej Daniel, Jag fick F på matematik 3b, men jag ska läsa vetenskaplig basår i höst, behöver jag göra om matematik 3b fast att jag har ett F? eller kan jag plugga matematik 4 direktb på basåret?
    • Anna :

      Kurser i ämnet Matematik bygger direkt på varandra. Om man inte har kunskaper i matematik 3 som = godkänt nivå, saknar man de nödvändiga förkunskaper för att klara av kursen Matematik 4.

      Om naturvetenskapligt basår: är det på komvux eller på en högskola du ska läsa? Oavsett, om matte 3 krävs för behörighet, då måste du ha godkänt betyg - för att kunna bli antagen till basåret. Och om matte 3 inte krävs för behörighet utan det räcker med matte 2, då ingår matte 3 inom basåret. Så brukar det i alla fall vara.