Alexander

    Hej. Jag undrar vilka möjligheter det finns att genom fristående kurser på distans läsa sig till ett yrke. Jag vet att det går att läsa kurser till att söka korta utbildningar till studievägledare och ämneslärare. Finns det några andra möjligheter att genom distanskurser/ kvällskurser läsa sig till ett yrke? Tack på förhand?

    • :

      Hej Alexander!

      Svaret på det du frågar beror på många olika saker. För de kortare utbildningarna till SYV och ämneslärare krävs till exempel tidigare högskolestudier. Har du planer på att satsa på dessa bör du kontakta aktuellt lärosätets SYV och fråga kring detaljer. Sedan är det bra att ha koll på så kallade legitimationsyrken. Exempel på dessa är läkare, sjuksköterska, receptarie men även lärare. Legitimationen är ett krav för att du ska kunna jobba inom det aktuella yrket. För att få ut en legitimation måste du ha en yrkesexamen från ett program som leder till aktuell legitimation.

      När det kommer till andra yrken som inte har krav på legitimation, som ekonom, undersköterska, och administratör, så är det upp till arbetsgivare att bestämma om vem som ska anställas. Det kan finnas praxis om vilken utbildning man bör ha, men arbetsgivaren är inte under lagens tvång att anställa någon med en examen, utan kan anställa någon som gått enskilda kurser. Då får man kompensera med andra erfarenheter och kompetenser.

      Är du ute efter att få jobb efter examen är det bra att läsa en yrkeshögskoleutbildning. Det som är speciellt med dessa är att en YH-utbildning inte får starta om det inte finns efterfrågan på de jobb som utbildningen leder till. Utbildningen består av minst 25% praktik och du får bra möjligheter att knyta kontakter under utbildningen. Det finns YH-utbildningar, kika gärna här: https://www.yhguiden.se/

      MVH,
      Brendan (ej SYV)

    • Julia : Tack, Brendan, för din kommentar, som innehåller bra svar på frågan!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander!

    Jag tycker du fick bra svar i en kommentar från Brendan (se kommentar till din fråga).
    Det finns uppskattningsvis cirka 8.000 yrken - och lite över 2.000 av de beskrivs på www.framtid.se
    De flesta av yrken som finns i Sverige är icke-reglerade, alltså finns ej strikta bestämmelser om vilken utbildning man ska ha - och i så fall blir det upp till varje arbetsgivare att bestämma det.