Ebba
    Hej!

    Jag gick ut gymnasiet med gymnasiexamen förra våren och har i åtanke att läsa upp ett par kurser nu till sommaren. Min plan är att läsa upp Matte 3b och Psykologi 2a, då jag fick F i båda kurserna. Dock låg Psykologi 2a som Utökad kurs, inte som Individuellt val, vilket istället Ledarskap och Organisation (slutbetyg F) samt Engelska 7 (bra slutbetyg) gjorde.

    Min fråga är; går det att läsa upp Psykologi 2a istället för Ledarskap och Organisation för att höja sin meritpoäng? (Vet att det är en kurs jag är mer intresserad av) Ska nämligen söka till vuxenutbildningen i min kommun nu innan veckan är slut.

    (Vad som kanske är värt att tillägga är att min plan är att läsa antingen medie och kommunikation / visuell kommunikation / art-director program i framtiden, möjligtvis utomlands. Alltså inget där just ekonomiutbildning egentligen krävs.)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,

    om Psykologi 2a är en "U"-kurs i ditt examensbevis, kommer inte högre betyg i den kursen "hjälpa dig" pga av att betyg i den kursen räknas inte in.
    Om matematik 3 är en vanlig kurs i ditt examensbevis, ej U-kurs, räknas betyget in och dessutom ger matte 3 Meritpoäng. Du kan få en reell höjning av ditt meritvärde, även om du endast får E betyg i matte 3. Detta gäller vid antagning till högskoleutbildningar i Sverige. Om högre studier i utlandet - var god se studera.nu/studera-utomlands

    Hur olika utländska utbildningar gör sina urval - kan vara olika. Det är inte alltid som just betygen spelar störst roll; andra urvalsmetoder: arbetsprover, tester, intervjuer och medräknande av aktiviteter som en sökande delagit i utanför skolan (som volontär eller arbetslivserfarenhet) kan spela stor roll.

    Betyg i Ledarskap och organisation (eftersom det är en "vanlig" kurs, ej U-kurs) kommer räknas in, när du söker till svenska högskolor/universitet.
    Alltså, mitt råd är att du i första hand försöker höja betygen i matematik3 och i Ledarskaps-kursen.

    I Sverige kan du finna relevanta utbildningar inte endast inom högskola; utan även inom andra former, som t.ex KKU eller Yrkeshögskola.