Amanda
    Hej SYV,
    Som rubriken lyder är jag intresserad av att läsa upp mina gymnasiebetyg för att komma in på min dröm utbildning. Målet är att kunna läsa upp alla under höstterminen för att kunna söka in till vårterminen.

    Jag undrar då till vilket datum alla betyg som ska läsas upp måste vara klara för att vara giltiga i vårtermins antagningen?

    Sen så hade jag funderingar kring komvux. Det verkar som om att den snabbaste takten på en kurs är 5 veckor, vet du om man skulle kunna läsa snabbare än så?

    Och hur funkar det om man läser flera kurser parallellt? Det verkar som om alla kurser har exakt samma start och slut datum, och då måste man väl antagligen göra slutproven på samma dag?
    • Mikael : Även om kurser har samma slutdatum, brukar inte alla slutproven infalla på samma dag. Lärare på komvux samarbetar och planerar tillsammans och allt som oftast lägger de slutproven på Olika dagar. :) Slutproven måste också rättas och sedan kan kompletteringar behövas göras... så man lägger "slutproven" oftast ett par veckor innan kursslut, och inte på samma dag utan sprider det så att man kan kanske max 2 stora prov under en och samma vecka. Mer än så går det inte att säga, då olika lösningar och upplägg förekommer på komuvx i olika kommuner. :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är inte exakt likadant på komvux i olika kommuner. Det som är samma (likadant) är att på heltid läser man 20 gymnasiepoäng per vecka, därför läser man en 100 poängskurs på heltid på fem veckor.

    Sista kompletteringsdag i år är 1 dec 2016,om man vill bekräfta sin behörighet till en högskoleutbildning som startar våren 2017. Kompletteringsdatumet till våren 2018 är ännu inte fastställt, men det brukar vara kring sista veckan i nov - första veckan i december.

    Att läsa med lärarledd undervisning på "vanligt sätt" funkar inte så bra under höstterminen för att man i så fall får betyg till jul, och det är för sent att komplettera sin ansökan till högskola med start på våren. Det som funkar bättre är att läsa på "flex" eller på distans.

    Från mitten av augusti till första veckan i december kan man hinna med ca 300 poäng (tre normalstora kurser) om man läser på heltid. Ang. möjlighet att läsa snabbare än på heltid är en fråga till komvux - som bestämmer det. Det är vanligt att komvux ej vill ge plats på mer än heltid (för att pengarna/utbildningsplatserna ska räcka till flera personer + att de tror inte man kan uppnå goda studieresultat om man läser på mer än heltid).

    VänLiga hälsningar

    Juiia SYV