Patricia
    Hej jag går samhällesvetenskaps programmet och nästa år ska jag gå med inriktning beteendevetenskap, moderna språk är verkligen inte min starka sida gick ut 9an med F så min fråga är kommer jag ha språk i 2an och 3an av gymnasiet inrikt beteende?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Patricia!
    Moderna språk ingår med 200 poäng (2 kurser) som obligatoriska inom PROGRAMGEMENSAMMA ämnen på SA http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    vilket betyder att man läser dem som obligatoriska på alla inriktningar.

    Man kan ersätta Moderna språk med Modersmål (om man har ett annat modersmål än svenska).
    Man kan läsa Norska och/eller Danska som Moderna språk - om din skola erbjuder de kurserna.
    Annars kan du läsa andra språk, som du inte har läst på grundskola - och du kan läsa steg ett i två olika språk, men det måste vara 200 poäng sammanlagt.

    Vad som menas med MODERNA SPRÅK kan du läsa här http://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak

    Om du vill slippa läsa Moderna språk, bör du byta program. Av de högskoleförberedande är det Estetiska och Teknik som inte innehåller Moderna språk som obligatoriska kurser.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Så moderna språk i 2an och 3an ska man alltså? Man kan ju ha sånna individuella fördjupningar kan man inte ha de istället för typ moderna språk
    • Milla : Moderna språk med 200 poäng ingår som obligatoriska kurser i SA, som PROGRAMGEMENSAMMA ÄMNEN, dvs de är OBLIGATORISKA på samtliga inriktningar på SA. Ersätta kan man med Modersmål (i fall man har ett annat modersmål än svenska). Du väljer av de språk som din skola kan erbjuda. Om Moderna språk läses i åk1 och 2 eller i åk2 och 3 - är det olika på olika skolor. Mitt råd är att du bokar tid med SYV på din skola för att kolla upp hur din Studieplan ser ut.