Sam

    Hej! Jag heter Sam, är en 23 åringskille som avslutade studierna pga mina skäl. Har gått gymnasiet, tyvärr blev jag inte klart. Efter det påbörjade jag folkhögskolan för att kunna bli klart med gymnasiebetyg. Det är där som jag slutade gå. År 2014 blev jag opererat för en hjärntumör som har påverkat mig, både psykisk och fysisk. Blir tyvärr lätt trött, har svårt att minnas saker. Nu... letar jag ett jobb som inte kräver mer än gymnasiet betyg. Har tänkt lite efter och det jag kom fram är att jag vill jobba inom IT, det är det jag gillar mest. De flesta företag tyvärr efterfrågar eftergymnasial utbildning... sak som jag tyvärr inte har. Tänkte isåfall jobba som IT support, såg att där krävs väl inte så mycket. Skulle ni kunna hjälpa mig? Tack! Mvh Sam

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sam
    jag tycker du bör vända dig till Arbetsförmedlingen och undersöka om du har rätt till någon form av särskilt stöd, t.ex om du har rätt till lönebidrag. Det funkar så att det är din arbetsgivare som i så fall kommer få viss ekonomisk ersättning för att anställa just dig och du får en vanlig lön. Om du har rätt till lönebidrag (eller någon annan speciell insats eller stöd) då blir du mer attraktiv att anställa för att det blir, för arbetsgivaren, billigare och du kanske samtidigt kan ha en stödperson från Arbetsförmedlingen som du har kontakt med, som besöker dig på din arbetsplats och du kan kanske också jobba mindre, kortare dagar, men ändå få lön för heltidsjobb (tänker här på din hälsoproblematik). Arbetsförmedlingen bör känna till vilka arbetsgivare som finns nära där du bor och som också är godkända (ej svartlistade) av Arbetsförmedlingen och har därför rätt att få ekonomiskt stöd om de anställer dig. Du skulle kunna börja med studiebesök hos några arbetsgivare och sedan med en kortare (t.ex en månads-) praktik och om det funkar bra, skulle du sedan kunna få ett "vanligt jobb".
    Att du på "vanligt sätt" skulle tvingas konkurrera mot de som inte haft de svårigheter och hälsoproblem som du har haft, känns inte rimligt och mycket orättvist.
    Om du lätt blir trött och har svårt att minnas saker, som du skriver i din fråga om, så varför skulle en arbetsgivare anställa dig  och inte någon som söker samma jobb och inte har de problem som du har? - det låter kanske kallt och grymt när jag skriver så, men tänk dig att du är en arbetsgivare och behöver ha jobbet gjort (vill se resultat och samtidigt spendera så lite resurser, tid och pengar, som möjligt). I så fall skulle du också välja att anställa någon som är snabb, inte blir trött ganska fort och som minns saker.
    Du ber om hjälp och jag tycker att den bästa hjälpen jag, som inte kan anställa dig och som inte jobbar på Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan, kan ge dig är i form av ett råd att du söker hjälp på Arbetsförmedlingen.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp! LYCKA TILL!

    Liselotte
    • Sam : Har faktisk redan ansökt flera jobb inom IT, väntar att de svarar. Får se hur det blir.
    • Julia : Vi håller tummarna!