Kimia
    Jag menar att läsa om matte1&2 efter VO,för att bli behörig till tandläkarlinjen.Och kurser i no-ämnena kan man ju läsa på komvux.

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej igen,

    ja, det är KomVux = Vuxenutbildningen i "hemkommunen" (där man är folkbokförd), som man är hänvisad till om man vill - efter gymnasiet - läsa kurser för behörighet till vidare utbildning.
    Ett annat alternativ är att göra Särskilda prövningar i kurserna. Kunskaper skaffar man sig - i så fall - genom självstudier samt via konsultationer med handledare. Att göra prövning kan kosta pengar, t.ex. 500 kr. per kurs.

    Jag undrar om du redan har fått betyg i Matte 1a? Om inte, skulle jag råda dig att fråga på din skola om möjlighet finns att läsa Matte 1b i stället?
    Prata med Studie- & yrkesvägledare, förklara att du behöver b-spår i Matte för att kunna läsa Matte 3. Andra personer på skolan som du kan vända dig till är rektor, ansvarig för VO programmet, och din mattelärare.
    De möjliga lösningar är: att du går iväg till en annan Mattegrupp, som läser b-spår, när din klass har matte ELLER att din mattelärare individualiserar undervisning och ger dig extra uppgifter & du sedan gör ett Nationellt prov i Matematik 1b. När du har fått betyg i Matte 1b, kan du - inom Individuellt val - ta en kurs Matte 2b.

    Hoppas att mina råd blir till någon hjälp för dig i din studieplanering. Önskar dig en fortsatt fin sommar!
    SYV Ludmila
    • : Tack detsamma!
    • : Nej,jag har inte fått betyg ännu i matte 1a,för att jag ska börja i gymnasium i höst!.Mvh
    • Ludmila : Hej Kimia, jag rekommenderar att du försöker ordna så att du läser Matte 1b /och inte 1a/ - det kan du ha fördel av senare /eftersom b-spår går upp till Matte 3/. Återkom om du har fler frågor! MVH SYV Ludmila