Samuel

    Jag funderar på att byta program nu i maj eftersom jag mer och mer märker att naturprogrammet inte känns rätt för mig och jag inte heller känner mig riktigt välkommen i klassen. Jag har godkända betyg i alla ämnen men jag tröttnar på de naturvetenskapliga ämnen nu. Jag vill byta till samhällskunskap men tänker inte gå om ettan så går det att byta nu i maj från natur utan att jag behöver gå om ettan?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Samiel.
    mitt råd till dig blir att du
    1. lägger in ansökan till Samhällsvet.programmet (till år1) under Omvalsperioden  (via gymnasieantagningen);
    2. fortsätter läsa läsåret ut på ditt nuvarande program och försöker få så många godkända betyg som möjligt nu, till sommaren;
    sedan Om du vill antagen till år1 på SA och kan då uppvisa godkända betyg från NA-år1, så är det möjligt du blir uppflyttad till år2 (eller ska kunna läsa någon kurs med år1 och resten med år 2 och få examensbevis till sommaren 2022, alltså som om du från början läste på SA) - det finns även en undantags-lösning: att rektor på SA fattar beslut om Individuellt anpassat program för dig och då kan ditt examensbevis från SA avvika från de flesta andra examensbevis (men det finns inga nackdelar för dig i det fallet...).
    Att "byta" på ngt annat sätt hör till Undantagen. Alltså om du inte gör som jag föreslår (ovan) då är du utelämnad till "tur" och "god vilja hos rektorn på SA"; det är möjligt att du får svar från alla gymnasieskolor dit du vill byta att ingen ledig plats finns. Eller så får du inte några svar alls. Rektorer har mycket att göra och hinner inte svara på alla förfrågningar.
    Ngn rätt att byta har elever tyvärr inte.
    Din rättighet är att söka till år1, konkurrera med dina grundskolebetyg. I fall du ej uppnår många godkända betyg på din nuvarande utbildning nu, till sommaren, kan du då börja läsa på SA från hösten 2020 (om du blir ANTAGEN, alltså) i 3 år ... men vår erfarenhet är att det är möjligt att du blir kan med SA på 2 år (om du kommer ha många godkända betyg från NA´s år 1).
    Hälsningar
    Peter

    • : Tack så mycket, jag har alla betyg godkända och det kommer inte ändras till sommaren som det ser ut nu. Men det låter bra ska prata med min mentor om det under nu kommande utvecklingssamtal. Tack!
    • SYV-besökare : Se när Omval ligger i din del av Sverige. Mycket viktigt att inte missa lägga in ansökan till gymnasiet inom omvalsperioden. Då det ej finns några som helst nackdelar för dig att lägga in ansökan genom Gymnasieantagningen, finns det inte heller ngn anledning att tveka eller avstå. Det går alltid tacka Nej till erbjuden studieplats.Du ska kunna säga Nej till en ny plats och stanna på din nuvarande utbildning. Din mentor har inget med det att göra, alls. Om du söker till en annan skola än din egen skola (jag menar till SA på en annan skola) så är det en "förlust" för din skola (om du slutar på din skola, kommer din skola inte få pengar för "dig" - på så sätt är det svårt för dig att få uppmuntran av din nuvarande skola att söka till en annan skola; ingen vill ju förlora pengar). :)