Bella
    Hej. Jag måste läsa fysik 2 på konvux för att bli behörig till min utbildning. Sedan innan har jag godkänd naturkunskap a från gymnasiet. Måste jag läsa fysik 1 innan jag kan läsa fysik 2? Behörighetskraven står grundläggande behörighet + fysik 2.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Bella,
    för att bli antagen till en kurs Fysik 2, måste du ha kunskaper i Fysik 1a som är "underliggande kurs". Du är inte behörig att läsa Fysik 2 om inte du har kunskaper motsvarande Fysik 1a.
    I fall du inte har betyg i den "gamla kursen" Fysik A, har du svårt att bevisa att du har tillräckliga kunskaper för att kunna påbörja Fysik 2.
    För att själv kolla om du har förkunskaper eller ej - gå till biblioteket och titta in i lärobok för Fysik 2. Om där i början av boken är info- och övningar, som känns bekanta och inte alls svåra - kan du kanske göra en Särskild prövning i Fysik 1a och i fall du får minst betyg E, blir du behörig att söka en kurs Fysik 2.
    Alla har rätt att göra Särskild prövning, kan dock kosta - 500 kr. per kurs brukar avgiften ligga på och man får inte tillbaka pengarna i fall man får F i kursen.
    Du får avgöra om du vill satsa på Prövningen eller om du vill anmäla dig att läsa Fysik 1a först och Fysik 2 sedan.
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte