Adde1234

    Jag läste matte 1c, 2c och 3c på gymnasiet och kuggade både 2c och 3c. Skulle jag kunna läsa 2b och 3b istället och ändå få en godkänd examen eller måste jag läsa samma kurser som jag kuggade? Min fråga är alltså ifall jag måste läsa 2c och 3c eller om jag kan byta ut dom mot 2b och 3b.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på din fråga beror i mångt och mycket på följande: har du gått ut gymnasiet Med eller Utan examensbevis?
    Om du hade alla andra godkända betyg och endast F i matte 2c och 3c, då är det mycket möjligt att du fick ut ditt examensbevis för att i gymnasieskolans examen kan ingå upp till 250poäng betygsatta med betyget F. Om så är fallet, då kan du nu, efter gymnasiet, läsa matte 2a och 3b och de nya betygen, alltså i matte 2a och 3b kommer räknas in i ditt meritvärde i BII, kompletteringsgruppen.
    I dokumentet som heter Examensbevis kan ingenting ändras. Kurserna är "låsta" där.

    Studiebevis
    Om du, däremot, gick ut gymnasiet med Studiebevis då kan du på komvux göra en ny studieplanering mot examensbevis och du kanske kan skippa matte på nivå 2 och 3 helt och hållet. I Yrkesexamen ingår endast matematik 1 som obligatorisk kurs i ämnet matematik.
    I Yrkesexamen kan du ta med alla kurser som krävs för särskild behörighet till eftergymnasiala utbildningar och du kan, om du vill (det är valbart) även inkludera matte 2a och t o m matte 3b inom yrkesexamen.
    Annars skulle du kunna på komvux läsa mot examen inom Samhälle-Humaniora och där är det b-spår i matte som ingår.
    Oavsett, så borde du kunna läsa komvux-kurserna om du fick F på gymnasiet. Får du högre betyg i matte 2a än du hade i matte 2c och högre betyg i matte 3b än du hade i 3c, så kommer de nya (högre) betygen gälla.

    Studie- och yrkesvägledare