Hejsan,
    se t.ex. info- på http://www.estet.umu.se/utbildning/musiklarare/
    det är nu satsning på behöriga lärare. I fall en behörig lärare söker till en skola, får inte en obehörig ngt. jobb. I fall det inte finns någon behörig lärare, kan en obehörig lärare få en termin eller max ett år i taget - visstidsanställning men sedan kommer tjänsten att annonseras igen och så fort en behörig musiklärare söker, mister den obehörige läraren jobbet.
    När eller om en behörig lärare söker jobbet, är det ingen som vet. Så i praktiken kan obehöriga lärare jobba men det är en mycket osäker anställning då du blir beroende av andra som söker (eller inte söker) ditt jobb. Vem som helst får söka jobb som lärare och ibland tvingas skolorna att tillfälligt anställa obehöriga lärare. Tidigare kunde man få den så kallade "lokal behörighet" efter några år i läraryrket, men det är sedan många år borta. Nu kan inte rektor ge en obehörig lärare "lokal behörighet". En obehörig lärare kan bli behörig enbart genom att genomgå KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) för mer info- se t.ex. http://lun.gu.se/utbildning/kpu.
    Man kan läsa musik på högskolenivå och sedan, KPU och bli på så sätt behörig musiklärare.
    Med vänlig hälsning
    Anna SYV