Julia
    Hej, jag funderar på att ansöka till ett kandidatprogram i engelska nu till hösten, men det står att man ska gå Engelska 1 & Engelska 2 innan man kan påbörja en kandidatexamen.

    Men från vad jag förstår så verkar de kurserna vara på ungefär samma nivå som Engelska 6 & 7.
    Jag gick ut gymnasiet förra året med ett B i Engelska 7, skulle man kunna hoppa över grundkurserna och börja på kandidatexamen på direkten eftersom jag har bra betyg i Eng 7?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia,

    jag hittade 58 kandidatprogram i engelska - se gärna här>>. Behörighet till de flesta av dem är Grundläggande behörighet /till högskolestudier/ + godkänt betyg i Engelska 6.

    Betyg i eng 7 krävs inte, men det är givetvis bra att ha - inte minst med tanke på att du får troligtvis 1.0 i merit för godkänt betyg i eng 7.

    Du får gärna skicka direktlänk - var står det att du måste ha gått Engelska 1 och Engelska 2 för att kunna bli antagen till kandidatprogrammet i engelska?

    Om du menar Kandidat-kurs och inte kandidatprogram, så visst, här måste man ha gått ett antal terminer på högskolenivå med godkända resultat. Som sagt, skicka direkta/snabba länkar där info finns som du undrar över. Då blir det möjligt att ge direkt svar på din fråga.

    Hälsningar

    Peter syv