Hej Markus!
    Om det står att behörighetskraven till en universitetsutbildning är matte 2a/2b/2c - då betyder det att man måste ha godkänt betyg i Matematik 2, och om det är 2a, 2b eller 2c - spelar ingen roll, dvs det är helt OK att man har godkänt betyg i matematik 2b.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Hej så man måste alltså ha läste både B och C också alltså för att kunna sök in så det räcker inte bara med en? Om man läst matte 2A
    • Julia : Om du har godkänt betyg i matematik 2a, är du behörig till de utbildningar - i alla fall vad gäller matte - som kräver matematik 2a/2b/2c. --- Om du vill läsa högre kurser i matte, kan du med godkänt betyg i matte 2a läsa matte 3b eller 3c direkt. Och efter det matte 4.