Pontus
    Hej!

    Jag går på Ekonomiprogrammet och ska till hösten börja i 3:an. Jag har redan börjat kolla på vilka program det finns på universitetet och kommit fram till att jag troligtvis ska välja Civilekonomprogrammet med inriktning finansiell ekonomi.

    På universitetets hemsida stod följande: "De studenter som inom utbildningen väljer inriktningen finansiell ekonomi måste styrka Matematik 3c eller Matematik D före
    kursstart."

    Jag läser bara matematik 3b i trean och undrar då hur jag enklast gör mig behörig för inriktningen. Ska jag komplettera efter jag gått ut trean? Ska jag försöka byta ut 3b mot 3c? (3c finns på skolan men läses på naturlinjen) Ska jag göra på något annat sätt? Kan vara viktigt att påpeka att inriktningen börjar termin 5, det vill säga år 3.

    Tacksam för svar.
    • Anna : Vilken inriktning på Ekonomiprogrammet läser du - ekonomi eller juridik?
    • Anna : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Fråga på din skola om du kan läsa matte 3c i stället för 3b.

    Sedan så är det så här:
    jag tycker det är fördelaktigt för dig att läsa matte 4 under åk3, dvs först matte 3 (b eller c) och sedan även matte 4. detta för att du blir då automatiskt behörig om du  får betyg i en Högre (överliggande, svårare) kurs, även om du innan matte 4 läste matte 3b + att du får Meritpoäng>> för Matte 4 + att det alltid är bra att ha mer kunskaper i matte (bl a blir det lättare att läsa på högskolenivå och du behöver inte tänka på att komplettera för behörighet för din inriktning).

    Att läsa matte 3c på komvux kan bli svårt att få plats på pga komvux anser att matte 3b och 3c är "samma kurs". Skillnaden mellan 3b och 3c är inte så stor och du kan kanske bedriva självstudier och göra Prövning sedan, för att få godkänt betyg i matt 3c.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA

    Hej igen,

    nu har jag samrått med en sakkunnig och så här är det - tyvärr får man inte ha både Matte 3b och 3c i samma examensbevis.

    Samtidigt så måste du ha Matte 3b i ditt examensbevis om du läser inriktning Ekonomi på EK. Skulle du läsa inriktning Juridik, kunde du i så fall inte läsa Matte 3b allt, utan läsa Matte 3c som en kurs inom Individuellt val eller som en utökad kurs.

    En annan lösning skulle vara om rektor fattade beslut om Individuellt anapassat program (för din del och det skulle i ditt examensbevis stå att du läste Individ.anpassat program; det finns inga nackdelar här). I så fall skulle du kunna byta ut mattekurs och ha matte 3c i ditt examensbevis. Beslut om individ.anpassat program måste fattas innan eleven går ut åk 2, så det verkar vara för sent för det nu.

    Vad man kan göra mer är att skriva in även matte 3c i din individuella studieplan. Och en kurs som finns med i elevens studieplan har eleven rätt att göra prövning i under sin gymnasietid. Skola har rätt att ta ut prövningsavgift på 500 kr. Om du läser matte 3b och gör prövning i matte 3c, får du då betyg i matte 3b in i ditt examensbevis och betyg i matte 3c - på ett separat "papper", som heter urdrag ur betygsregister. Då blir du behörig till den högskoleutbildning som du vill komma in på. Här är det viktigt att datum för betyg i 3c liggen innan datum för Examensbevis, då räknas det inte som Komplettering och du prövas då i BI och i Biex (dvs i icke-kompletterings urvalsgrupperna). Nackdelen för dig - om betyget i matt 3c blir satt senare än datum för Examensbevis - blir den att genom att du har betyg i en av behörighetsgivande kurserna (matte 3c) på ett "separat papper", prövas du i så fall endast i BII, dvs i kompletteringsgruppen där det oftast krävs högre meritvärde för att komma in.

    Hoppas det inte blev för krångligt och går att förstå vad jag menar. Du får gärna visa mitt svar till SYV på din skola (och även till rektor på ditt program). Ändring i Studieplanen är bra att göra så fort som möjligt då reglerna säger att man måste ha en kurs inskriven i sin studieplan, innan kursen påbörjas.

    • : Tack för svaret.
    • Anna : för repetition och självstudier - rekommenderar vi www.matteboken.se
    • Anna : Som sagt, skillnaden mellan 3b och 3c är inte så stor. 3c är lite svårare men 3b innehåller någon del som inte finns i 3c... det är inte omöjligt att du skulle kunna få betyg både i 3b och 3c under åk3, men bara en av kurserna får ingå i ditt examensbevis. Prata med läraren i matte och med SYV på din skola. Den andra /troligtvis 3c/ kommer i så fall att "hamna" på ett separat betygsdokument. Det underlättar om du försöker under sommaren läsa på egen hand och skaffa dig lite kunskaper i matte 3 - kurserna.