Erica

    Hej! Jag har en fråga om matematik. Om en person har aldrig studerat matematik, börjar hen från matematik grundläggande delkurs 1 och sedan fortsätter delkurs 2, 3, 4 och då hen kan börja med matematik 1a eller 2a eller 3b? Eller kan hen börja direkt med matematik 1a eller 2a?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erica,
    Matematik 1a är första kurs i matematik på gymnasial nivå. Förkunskaper som krävs för att ha en rimlig chans att klara av få godkänt betyg i Matematik 1a är kunskaper i matematik som motsvarar godkänt betyg i Matematik Grund (som ungdomar får i slutet av vårterminen i årskurs 9 på grundskolan).
    Innehåll i kurserna i matematik kan man se på www.matteboken.se
    Att personen aldrig har läst matematik betyder kanske inte att hen ej kan räkna. På komvux brukar man kunna göra nivåbedömningstest för att kunna sedan "placeras" på rätt nivå.

    Ju färre år man gick i skola desto fler timmar brukar komvux låta läsa på grundskolenivå, däribland matematik. Hur snabbt en person kan uppnå kunskapsnivå = godkänd betyg i Matematik grund kan vara väldigt olika. Några kanske aldrig kommer uppnå den nivån och andra kan uppnå den snabbt, trots att de inte gick i skolan förut: man kan vara studiebegåvad trots att man ej gick i skolan och man kan också ha lärt sig på egen hand eller på ngt sätt utanför skolan.