A
    Hejsan!
    Jag har lidit/lider av depression och därför har det gått lite upp och ner med mina betyg. I årskurs 2 fick jag F i Fysik 1 och F i matte 4. Jag undrar kommer jag få ta studenten och inte behöva gå om årskurs 3? kommer jag få examenbevis?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    hejsan!
    Det är beklagligt att du har hälsoproblem och jag förstår att det inte går att ha samma betyg som om du inte vore sjuk!
    Om du har F i fysik 1a och i Matte 4 men har godkänt i alla andra kurser, då borde du uppfylla kraven för Gymnasieexamen och får Examensbevis för att Fysik 1a är 150 poäng
    och Matte 4 är 100 poäng.
    Då har du F i 250 poäng som är max F man kan ha - och ändå uppfylla kraven för examensbevis.
    Läs själv på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Frågan är då vad du ska göra med ditt Examensbevis?
    Du kommer att ha grundläggande behörighet till högskolestudier men kanske lite för lågt meritvärde för att komma in på den högskoleutbildning som du vill komma in på.

    Vad har du för planer efter gymnasiet?

    Om du skulle få Studiebevis (inte uppfylla kraven för Examensbevis) - då kan du komplettera på komvux.

    Att "ta studenten" är det olika vad man menar med det...
    1. att vara med på studentfesten får ju alla som vill det, oavsett studieresultat
    2. om du vill ha Grundläggande behörighet till högskola - så får du det om du får Examensbevis (se på länken ovan om du uppfyller kraven)
    3. att gå om ett år på gymnasiet (och att gå på gymnasiet över huvudet taget)är frivilligt, ingen kommer att tvinga dig. Däremot om du får ERBJUDANDE att gå om ett år på gymnasiet, då är det en jätteförmån och ett undantag, en bra möjlighet att bättra på sina betyg och att lära sig mer + ha inkomst (från 1 juli det året som du fyller 20 år har du rätt till Studiemedel, även om du går på gymnasiet och inte på Komvux). Jag skulle vara glad om du fick erbjudande att gå om ett år på gymnasiet. Jag skulle se det som en förmån och en bra möjlighet - men gymnasiet är frivilligt och man behöver ej gå över huvudet taget.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Hör av dig om du har fler frågor! Lycka till -oavsett vad du bestämmer dig för!
    ANNA