Rita
    Hejsan! Jag undrar om matte 4 på gymnasiet är ett måste om man vill söka vidare till juristlinjen efteråt? Vilka ämnen är de man främst ska välja på individuellt val?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Rita,
    behörighet till Jurist är Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b och Historia 1b.
    Matematik ingår inte i Särskild behörighet till utbildning "Juristprogrammet" på högskola/Universitet.

    Du skriver tyvärr inte vilket program du går på gymnasiet nu. Det skulle vara bra att veta för mig för att ge dig det bästa möjliga svar.
    I fall du går ett yrkesförberedande program, måste du lägga till kurser för Grundläggande behörighet och upptar dina 200 p. Individuellt val med de kurserna.
    Om du går ett högskoleförberedande program, så - beroende på VILKET program du går - skulle jag dig olika råd.
    Det är nämligen så här: det är hård konkurrens för att komma in på Juristprogrammet på högskola/Universitet och kurser för Meritpoäng /som inte är ett måste/ - är bra att läsa för de höjer konkurrensvärde i dina gymnasiebetyg ganska mycket. Om du på ditt program kan läsa de kurserna inom Programfördjupningen, kan du i så fall välja (om din skola kan erbjuda läsa dem) - "juridiska kurser" som t.ex. Affärsjuridik, Privatjuridik och/eller Rätten och samhället.
    Varken sig "juridiska kurser" eller kurser för Meritpoäng påverkar din behörighet till Juristutbildningen men de är "bra att ha" - på olika sätt.
    Om du återkommen med svar: vilket program och inriktning du går - kan jag ge dig ett mer konkret svar & råd.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare