Dreni
    Hejsan! Jag är nu inne på mitt tredje år i handelslinjen och planerar att komplettera på komvux för att söka vidare till högskolan. Den utbildningen jag vill plugga kräver att jag har matte 3b och 3c för att bli behörig. I min utbildning ingick endast matte 1a och matte 2a(individuella val). Jag undrar om det är så att jag måste läsa matte 2b och 2c först för att kunna läsa i de förstnämnda kurserna eller kan jag bara söka direkt till matte 3b och 3c?
    Extrafråga, har ni någon aning om man kan plugga flera kurser samtidigt eller om det bara är en i taget som gäller?
    Tack på förhand.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Dreni,

    Matte 3b och 3c är "nästan samma" kurs: 3b är med inriktad mot Ekonomi och 3c - mer inriktad mot Naturvetenskap.

    Om det i behörighetskraven står "matematik 3b/3c" betyder att man kan ha godkänt betyg från 3b eller från 3c.

    Med godkänt betyg från matte 2a kan du läsa 3b direkt; du kan också läsa 3c direkt. Det är lättare att få högre betyg i 3b. Om det är för din blivande utbildning OK att ha betyg i 3b, dvs om det inte Specifikt krävs just 3c, då råder jag dig läsa 3b.

    Varje kurs i matematik kan läsas på heltid på 5 veckor (eller på halvtid på 10 veckor; eller på 25% av studietakt på 20 veckor).

    Du kan redan nu ta och kika på innehåll i Matematik 3 - ta hjälp av www.matteboken.se - det är gratis; en jättebra sida som vi varmt rekommenderar!

    Hälsningar

    Peter SYV