Ellika

    Hej! Jag gick samsam på gymnasiet och har nu kommit fram till att jag gärna skulle söka läkarprogrammet. Jag har använt upp csn för min folkhögskolekvot och det är väl samma som för komvux? Men har hört att det ska finnas en form av basår på universitetet som ger behörighet för läkarprogrammet? Eller vilka vägar finns det? Tacksam för svar! Med vänliga hälsningar Ellika

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ellika!

    för särskild behörighet till läkarprogrammet på de svenska lärosätena behöver du ha godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4. De kurserna kan man läsa på komvux, på folkhögskolorna eller skaffa sig kunskaper genom självstudier och betyg - genom prövningar.
    Om du inte har studiemedel för gymnasiala studier kvar, kan du testa skriva ett personligt brev till CSN där du förklarar hur de ligger till och kanske kan CSN göra ett undantag. Vad jag vet, så behöver CSN ha bevis på att det finns synnerliga skäl (som t.ex läkarintyg eller bevis på att du var tvungen att byta gymnasieutbildning av orsaker som inte är ditt fel och att du på grund av det blev "försenad" i dina studier).
    Det är inte säkert CSN kan bevilja ett undantag, och om du kommer in på basåret på ett lärosäte för att läsa in naturvetenskaplig behörighet (där studiemedel tas från gymnasieveckorna) så kan du i så fall inte få studiemedel. Och hur löser man den ekonomiska situationen i så fall? Det är tufft, men om du är motiverad, så kanske du kan läsa kurserna på komvux på deltid och jobba samtidigt. Det tar längre tid men det kanske är enda möjliga lösningen.
    Vi har idag varig i kontakt med två sakkunniga på CSN och fick det bekräftat att numera tas studiemedel för basåren på universiteten från "gymnasie-potten" (tidigare fanns basår på universiteten där studiemedel kunde tas från högskole-potten, men nu har nya regler trätt i kraft, uppgift från oktober 2022). Men i din situation när du behöver alla dina 6 år med studiemedel på eftergymnasial nivå för läkarprogrammet som är 6-årigt, så skulle det inte hjälpa dig om du fick för att läsa in naturvetenskaplig behörighet på gymnasial nivå, "ta av" högskole-veckorna hos CSN (det är ju inte längre möjligt men du behöver också alla dina 6 år med studiemedel på eftergymnasial nivå för läkarprogrammet).
    Sammanfattning
    om du inte har några veckor kvar med studiemedel på gymnasial nivå men behöver läsa in naturvetenskaplig behörighet, så har jag två förslag:

    1. kontakta CSN och försök få igenom ngn sort undantag... men var beredd på att du får Nej som svar;
    2. funder på möjlighet att läsa komvux-kurserna på deltid och ha en annan försörjning under tiden; en annan försörjning kan vara att du jobbar och får lön, att du får A-kasseersättning (men här är ett stort problem att A--kassorna brukar låta folk läsa i max 20 veckor på max halvtid och på den tiden hinner du endast läsa in t.ex Biologi1 och 2, eller Kemi 1 och 2 men du behöver ju också fysik 1a och 2 samt upp t o m matematik 4).

    Liselotte