Nathan
    Hej, jag undrar om jag skulle kunna läsa Engelska 7 i komvux eftersom jag valt Naturkunskap 2 nu i trean och anser att den är viktig eftersom jag blir behörig till utbildningar jag vill gå på. Får man extra meriten alltså 1 poäng om man läser det på komvux eller tas den extra poängen bort?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nathan!
    Om du läser en kurs som kan räknas in, t.ex Eng7, efter gymnasiet, på komvux och får godkänt betyg i den kursen, kommer du fortsättningsvis även prövas i BII, kompletteringsgruppen (vid ansökan till svenska högskoleutbildningar) med det högre meritvärde där 1.0 meritpoäng för eng7 inkluderas (men höjningen av ditt meritvärde kan bli både högre och lägre än just exakt 1.0; detta på grund av att betyget i en kurs som ger meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal/snittbetyget). Exempel: om vi säger att du i ditt examensbevis kommer ha alla B-betyg, så blir ditt jämförelsetal 17.5. Sedan läser du engelska 7 på komvux, efter gymnasiet och får 1.0 meritpoäng, men innan meritpoängen plussas på räknas ditt jämförelsetal/snittbetyget om. Skulle du få B även i eng 7 då blir ditt jämförelsetal opåverkat, men om du får C eller lägre, sjunker till jämförelsetal, skulle du däremot få A i eng7, då blir ditt jämförelsetal + 0.1 högre, alltså ditt nya jmf-tal blir 17.6 och sedan plussar man på 1.0 för eng7 som "merit".
    I "värsta fall", om du endast får E i eng7 kommer det ändå bli en höjning av ditt meritvärde. Exempel: vi säger att du får alla A-betyg i ditt examensbevis och med det kommer ha jämförelsetal på 20.0 och sedan får du E i eng7 på komvux. Så här kommer ditt meritvärde räknas ut: jämförelsetal sänks med cirka - 0.4 pga E i en 100p.kurs så ditt nya jämförelsetal blir 19.6 men sedan plussar man på 1.0 som merit - så ditt meritvärde blir 20.6.

    • :

      Ok, tack för svaret , eftersom jag prövas i en annan urvalsgrupp kommer Matematik 3b som jag nu kommer läsa i trean ge mig 0.5 meritpoäng när jag ska prövas i den andra urvalsgruppen BII (kompletteringsgruppen)

    • Anna : Ja, de meritpoängen som du redan har innan du kompletterar försvinner inte. Meritvärde i BI, direktgruppen, som baseras på kurser/betyg i ditt examensbevis "står fast" och i kompletteringsgruppen prövas man med Högre meritvärde, än i direktgruppen (BI). Du behåller alltså alla de meritpoängen du hade innan kompletteringen + läggs i BII, kompletteringsgruppen, nya meritpoäng men bara upp till max 2.5 meritpoäng. Ingen kan få mer än 2,5 meritpoäng.
    • Anna :

      Ngt att tänka på (kanske): om matte 3b inte är en obligatorisk för dig kurs på gymnasiet och om du kan byta ut den mot engelska 7, fundera på att göra det. Jag tänker så här: eng7 ger 1.0 meritpoäng och matte 3 endast 0.5... så du kommer ha högre meritvärde i direktgruppen och kanske kommer på din drömutbildning direkt efter gymnasiet, utan att behöva läsa på komvux. Sedan är det också så att pga eng7 inte krävs för behörighet till någon svensk högskoleutbildning och om du kommer till komvux med fullständig gymnasiekompetens (i form av examensbevis från gymnasiet) finns risk att du inte får plats på kursen eng7 på komvux. Däremot matte 3 krävs som särskild behörighet till ett antal högskoleutbildningar, t.ex till utbildningar i ekonomi, fastighetsmäklarprogrammet m.fl, så komvux i alla kommuner har undervisning i matte 3, men att undervisning i eng7 skulle finnas i alla komvux är inte alls säkert.