Ahmed
    Hej!
    vilka skolor erbjuder prövning på arabiska 3 och 4 som moderna språk?
    • Jelena : Prövning måste erbjudas i alla kurser i vilka UNDERVISNING FINNS (dvs Pågående undervisning). Finns det inte någon pågående undervisning behöver inte prövningar erbjudas (och kanske inte ens får erbjudas). Sedan får ju inte elev inskriven på gymnasiet göra prövning någonannanstans på sin egen skola. :(

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmed, som gymnasieelev är det ett Undantag att göra Prövning. Som regel så Läser man kurserna. Prövning får man (har rätt till att göra) i 2 fall - 1. om man läste kursen på sin gymnasieskola och fick F betyg; eller 2. om det är en obligatorisk kurs men fanns ingen möjlighet att få undervisning i den /ex. pga sjukdom eller om lärare saknades, det är ju Lärarbrist i Sverig nu, tyvärr).

    Gymnasieelever får endast göra prövningar i sin skola, dvs skola där de är inskrivna som elever. Din gymnasieskola får, om rektor så beslutar, köpa undervisning eller prövning för dig på en annan skola men det är frivilligt för skolan att göra.
    I vissa kommuner skapar man "gemensamma gymnasiet" och olika gymnasieskolor hjälps åt... men så är det inte i alla kommuner.
    ***
    När du inte längre är elev på gymnasiet får du leta efter - i alla kommuner i hela Sverige - var du kan göra prövningar i Arabiska 3 och 4. Då finns det inte längre några regler om att göra prövning endast på sin egen gymnasieskola.

    Vänligen
    Julia SYV

    Gymnasieskolor som engligt våra uppgifter erbjuder undervisning i Arabiska är:

    Falkenberg
    Falkenbergs gymnasieskola
    Göteborg
    I GR (Göteborgs regionen) får alla gymnasieskolor (kommunala och fristående) ansöka om att deras elever deltar i "det gemensamma gymnasiet" där kurser i ca 70 språk kan erbjudas via Språkcentrum, som bl a kan erbjuda
    Arabiska 1, 2, 3, 4 och 5 (finns också som Modersmål 1 och 2).

    Skåne
    Söderportsgymnasiet

    Stockholm
    Didaktus Jakobsberg
    Gullviva gymnasium - har TIDIGARE erbjudit Arabiska & Turkiska, men gör det inte längre (uppgift från januari 2018)
    Jensen gymnasium Norra
    Jensen gymnasium Internationella
    Jensen gymnasium Södra
    Täljegymnasiet

    Uppsala
    Kommunala gymnasieskolor i Uppsala erbjuder Arabiska, Kinesiska, Italienska, Japanska, Ryska,
    ex. Fyrisskolan erbjuder Arabiska 1-3.
    Fristående skola i Uppsala:
    Internationella gymnasiet

    Västra Götaland
    Magnus Åbergsgymnasiet och
    Nils Ericsonsgymnasiet i Trollhättan.