Yara

    Hej SYV! Jag har tagit min examensbevis 2022, och hade modersmål 1&2 i arabiska. Nu vill jag ansöka till moderna språk arabiska 3 som kurs och har ansökt till moderna språk arabisk 4 och 5. Kan jag komma in på 3an om jag har arabiska 1&2 som modersmål och inte som moderna språk? Min andra fråga är om jag kan få de 2 meritpoängen i så fall av moderna språk 3,4&5?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Maximalt antal meritpoäng för moderna språk är 1.5. Ingen kan därför få 2 meritpoäng. Du får max antal för godkända betyg i moderna språk 3 och 4. Med undantag av de några få utbildningar som för särskild behörighet kräver moderna språk 3 (det är få utbildningar, t.ex om man vill läsa till språklärare eller ngt internationellt program).

    Vad gäller antagning till kursen Arabiska 3 så antar jag att du sökt till komvux. Komvux brukar kräva godkända betyg i underliggande kurser i samma ämne. Ämnena Moderna språk och Modersmål är olika ämnen, även om det handlar om samma språk (i detta fall arabiska). Jag kan därför inte lova dig att komvux kommer anta dig till kursen Arabiska 3. Men kontakta komvux och förklara att du anser dig ha tillräckliga förkunskaper för att klara kursen. Komvux kan kanske erbjuda dig göra nivåbedömningstest.
    Hänvisningar/lästips:
    meritpoäng och Framtid.se/studier/komvux

    Studie- och yrkesvägledare