Mia

    Har gymnasiebetyg från 1995. Ämnena hade då följande exempel: Hotell & Restaurang Företagsekonomi A - 30 poäng Näringslära A - 30 poäng Varmkök - Grundkurs - 90 poäng Osv... Har nu fått till mig att följande ovanstående poäng ska multipliceras med 1,15. En 90 poängskurs blir då 103,5 poäng. Vill veta om det verkligen stämmer? Och vart kan man finna den här informationen att ämnen ska multipliceras med just den här summan 1,15.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mia,
    om din fråga gäller ansökan till högskolestudier med avgångsbetyg från gymnasiet året 1995, så finns information om vad som gäller på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/avgangsbetyg-fore-1997 Du kan också ställa din fråga till Antagning.se som bedömer vem som är behörig till svenska högskoleutbildningar och även räknar fram meritvärde för de behöriga sökande.
    Allmänt gäller det att göra skillnad på att:
    1. fastställa om man är behörig till högskolestudier (grundläggande behörighet)
    och
    2. om man är behörig till en viss specifikt högskoleutbildning (särskild behörighet)
    eller
    3. räkna fram meritvärde (den siffran med vilken man konkurrerar om plats på en svensk högskoleutbildning).
    ********
    Du kan också ta dina betyg till SYV på komvux och om hen inte kan svara direkt, kan hen ta frågan till en sakkunnig betygsexpert.