Marcus
    När är första gymnasie sökningen? Om man har F i grundämnena första sökningen kan man söka endå?är första sökningrn i första terminen i 9an?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus!

    När man går i åk9, får man all information från studie- och yrkesvägledare på sin grundskola. Man får också inloggning till Antagningssidan. Ansökningsperioden kan vara från mitten på december till slutet på februari (lite olika i olika län där Västra Götaland brukar inleda i mitten av december). Sedan får man i mitten av mars eller i början på april - preliminär antagningsbesked och då kan man SÖKA OM - ändra sig under den så kallade Omvalsperioden. Sedan är det betyg från vårterminen i åk9 som verkligen gäller när den riktiga (slutgiltiga) antagningen äger rum.
    Antagningsbesked får man till midsommar eller under första halvan av juli (återigen lite olika datum i olika län).
    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret! Vad händer om man har Fni matte och engelska När man ska söka in Alltså den sista och den giltiga gången?
    • : Kan man sök a in med F alltså första gången?
    • Milla : Söka får du alltid göra, ingen kan förbjuda dig att söka. Men i fall man har betyg F i matte och i engelska, är man inte behörig till ett Nationellt program. Då är man hänvisad till IM, Introduktionsprogrammen.