Johann

    Jo det är så att jag gick ut gymnasiet 2018 med inriktning Teknik. Jag fick tyvärr inte gymnasie examen pga slarv. Jag klarade inte heller matte 2c dock klarade jag matte 3c. Fråga 1 är kan man validera matte 2C för att man har klarat 3c eller ska jag göra om 2c nu i efterhand? Fråga 2 är hur jag bäst får gymnasieexamen snabbt. Frågade en syv för länge sedan i kommunen som sa läs Matte 2c och naturkunskap så får jag examen med mina poäng samt grundläggande behörighet. Jag har även läst barnskötare nu via komvux och är klar. Dessa är ju gymnasiala kurser är detta något jag kan lägga in och slippa läsa naturkunskap tex och enbart läsa matte2c och på så sätt få examen? Jag har räknat ihop mina poäng och ser ut som att det är 2050 Poäng jag har varav ett F är i matte 2c. Min plan är att läsa matte 2B då och egentligen en kurs till men är det möjligt att jag inte behöver göra detta pga att jag läst en hel barnskötar kurs på distans via komvux som total är 1300 poäng. Eller räknas det in på något annat sätt Jag har som mål att söka mig vidare på högskola/yrkeshögskola systemutvecklare och liknande

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    mitt råd är att du siktar på Yrkesexamen "från BF" (yrke Barnskötare) och inom 2400poäng som komvuxexamen kräver inkluderar även svenska 2,3 och engelska 6 samt även matematik 3c. Universitetsutbildningar till systemutvecklare kan kräva matematik 4 och även fysik2 och kemi1 (om du t.ex vill. komma in på utbildning som leder till yrke Civilingenjör i datateknik). Olika utbildningar kräver olika kurser för Särskild behörighet.
    Vad gäller grundläggande behörighet så får du den med yrkesexamen från komvux + godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.
    Vad gäller naturkunskap, så måste du i examensbevis från komvux ha minst 50 poäng inom naturvetenskap - alltså t.ex betyget i kursen Naturkunskap 1a1, 50 poäng. Om din högskole-universitetsutbildning (t.ex utbildningar till Civilingenjör) kräver fysik 2 och kemi 1 så borde det i så fall möjligt att be rektor på komvux kika på det och fatta beslut om att du kan ta ut examen med fysik2 och kemi1 och i så fall inte behöver läsa naturkunskap-kursen.
    Det finns formellt sett inga fördelar att ha högskoleförberedande examen jämfört med yrkesexamen. Många ggr finns det fler fördelar i att ha yrkesexamen. Om yrkesexamen innehåller kurserna (med godkända betyg) svenska 2, 3 och engelska 6 så ger den grundläggande behörighet.
    Och särskild behörighet är, som jag redan skrev ovan, olika för olika utbildningar.
    Men om du av någon anledning ändå vill läsa mot examensbevis inom naturvetenskap-teknik, så måste du göra planering tillsammans med SYV på komvux. I en sådan examen måste du ha ganska många poäng inom naturvetenskapliga ämnen och minst 300poäng inom ämnet matematik.
    Komvux-examen får innehålla max 150poäng kurser med betyget F. Dock drar F-betygen ner meritvärde ganska mycket, så jag avråder från att ta in F-betygen utan råder läsa fler kurser för att undvika ta in F-betygen i ditt examensbevis.

    Studie- och yrkesvägledare