Hanna
    Hej!
    Jag hoppas på lite vägledning. Jag har frågor angående Ladok, vilka har tillgång till de betyg som laddas upp?

    Jag studerar på Handelshögskolan sista terminen och gör mycket bra ifrån mig. Jag har däremot innan jag började på denna skola börjat en annan utbildning på ett annat universitet och fått betyg på delkurser på 8,5hp (vilka tyvärr står med på mitt nationella intyg av betyg). Jag var i en period i livet då jag inte mådde bra psykiskt och missade massor av tentor och valde att hoppa av efter några månader.

    Vad kommer framtida arbetsgivare har tillgång till? Är det möjligt att stryka betyg på Ladok och få ett nationellt utdrag på betyg utan något bevis på att jag har hoppat av en tidigare utbildning?

    Jag vill gärna studera master utomlands och den skolan jag vill söka till kräver ett nationellt översatt utdrag på betyg. Kommer den perioden av psykisk ohälsa som yngre förfölja mig och påverka mina framtida studier eller finns det några genvägar att ta?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    det är endast mycket begränsat antal personer som har tillgång till LADOK och kan se vilka uppgifter som är registrerade där. Det är i princip endast administratörer på högskolenivå som har den behörigheten och personal på Universitets- och högskolerådet, tror jag - men det är inte många personer.

    Svenska arbetsgivare har definitivt inte tillgång till LADOK. Dessutom tror inte jag att orsak till avhopp registreras i LADOK. Jag tror det är endast datum för "avbrott" men ej orsak. Så man kan tro att personen som hoppade av utbildningen fick jobb; eller åkte på en lång resa eller kom på en annan utbildning t.ex på en yrkeshögskola. Yrkeshögskoleutbildnigar och poäng registreras inte i LADOK.

    Vår erfarenhet är att du som f d studerande begär själv urdrag ur LADOK och det är olika urdrag - för varje utbildning separat. Så du kan skicka bara uppgifter om vissa utbildningar, inte alla, om du så önskar.

    Du kan begära urdrag ur LADOK på de utbildningar som du har gått på högskolenivå och se vad du får skickat till dig. jag tror inte det är någon fara över huvudet taget!

    Vänligen

    Julia SYV