Hej Annie,
    kika gärna på framtid.se/yrke/yrken-na-natur-och-samhalle

    På inriktningen Naturvetenskap läser man fyisk2, kemi2, biolo2 och matematik4, alltså, kurser som krävs för behörighet till läkar-, tandläkar-, veterinärprogrammet och till civilingenjörsutbildningar (där biologi brukar inte krävas, men matte 4 och fysik2 krävs).

    Ofta väljer man inriktning Natur-och-samhälle på NA för att slippa läsa de tunga kurserna fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4, men det är godkända betyg i just de kurser som krävs för att bli behörig till t.ex läkarprogrammet.
    Alla de kurser, som jag nänmer övan, är inte förbjudet att läsa som programfördjupande eller som kurser inom individuellt val eller som U-kurser, utökade - utanför programmets 2500 poäng... så man kan i praktiken läsa båda inriktningar på NA samtidigt.