Alva
    Hej! Jag går just nu första året på naturprogrammet. Vi ska snart välja inriktning natur natur eller natur samhäll. Jag vet inte vad jag ska välja. Jag har ett stort intresse för matematik och de flesta samhällsämnena . Jag tycker att kemi och fysik är helt ok men inte lika kul som matte. Jag har kollat upp vilka utbildningar som natur natur ger behörighet till och det är inga yrken som jag riktigt tror att jag vill hålla på med.
    Jag är ganska duktig i skolan och har ganska lätt för att lära mig så tror jag absolut hade klarat kemi 2 och fysik 2 (vilka är de ämnena jag kommer bli utan om jag tar NaSam eftersom jag kommer välja till Matte 4) men jag kanske inte hade klarat det på A/B nivå.
    Jag är intresserad av samhällsämnena men jag är orolig att samhällslektionerna som jag så tar inte kommer vara Så lärorika för att det är nästan allmänt känt på vår skola att de som hatar skolan och tröttnat/ inte klarar natur natur väljer det och att de lektionerna är lalliga.
    Dessutom så har mina enda vänner alla valt natur natur. De vill inte heller bli läkare eller ingenjörer så vet inte riktigt varför de har valt det, men det får mig att någonstans tänka att om de kan klarar det och de inte är oroliga så kan jag också det. Men samtidigt så har de mycket mer tålamod och är bättre på att plugga än vad jag är och jag brukar väldigt ofta må dåligt och då inte känna mig glad Eller ha någon ork alls.
    Jag vet inte ens hur jag känner för ämnena kemi och fysik, ibland tycker jag det är väldigt spännande och ibland inte. Men tänker att eftersom jag är mer inne på ett ”Sam-yrke” så kanske de Sam kursena jag läser kanske hjälper i mig framtiden även fast de inte krävs för behörighet.
    Sedan så säger alla på min skola att det är lättare att byta från natur natur till natur Sam än tvärt om. Och min lärare har sagt att det kan vara värt att testa natur natur först och sen hoppa av. Men jag vet inte Som sagt så tror jag att jag hade klarat det och därför inte känt et behov av att hoppa av när jag Väl sitter där på lektionen. (Jag är ganska bra på att bara ”finna mig” i situationer och ta saker som de kommer, så om jag väl valt natur natur så hade jag bara ”okej nu är det såhär”
    Tänker också att om jag väljer NaSam Så kanske det ger mig mer tid till mina hobbys osv men hur viktigt är det om man jämför med skolan, Sam kanske kräver minst lika mycket tid eftersom det blir mer skrivuppgifter osv...?
    Det jag undrar lite över är hur jag ska tänka, finns det något som jag inte tänkt på? Och hur svårt är egentligen fysik och kemi 2 och hur lätt är egentligen NaSam i sådana fall?
    Är det mer värt att ta Sam och ha A i alla ämnen eller ta natur men att ha lite sämre betyg?
    Vad ingår i fysik 2 och kemi 2? Och vad får man lära sig i geografi, internationella relationer och samhällskunskap 2??

    Tack, Alva

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Alva,
    om gymnasieskolan erbjuder båda inriktningar på NA, så är det inte så att alla som har Önskat en viss inriktning, också ska kunna gå den. Det måste vara ungefär lika många elever i varje inriktnings-kurserna - annars blir det t.ex 45 elever som ska ha en lektion i fysik2 och en lektion i geografi ska 15 elever ha... hur ska läraren i fysik2 klara av så många elever att undervisa? Så, "val av inriktning" är endast ett Önskemål, ej ngt som 100% kan garanteras.
    För de som vet att de vill söka till läkarprogrammet eller veterinär- eller tandläkar- eller civilingenjörsprogrammen är det väldigt viktigt att kunna läsa just inriktning naturvetenskap, och även för dem som vet att de ej kommer klara få godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 eller matte 4.
    Men för dig som tror att du kommer klara kurserna men samtidigt ej behöver just inriktningskurserna i inriktningen naturvetenskap, så är det "vilket som"... kan gå bra i båda inriktningar, det är därför just av dig att säga till SYV-en på din skola att du kan ta vilken inriktning som helst, där det blir färre elever i undervisningsgrupperna; för dig blir fördelen i så fall att det lär bli lite färre elever "på en lärare" i dina inriktningskurser: du får mer lärartid i så fall.
    Om du tittar på programplan för NA, så ser du att det är inte så många kurser som skiljer inriktningarna åt... De som läser NA/sam väljer 2 av kurserna: "en kurs inom naturvetenskap" + "en kurs från listan som får läsas som programfördjupande på NA" medan elever på NA/natur är "låsta" vid alla sina fyra inriktningskurserna som är obligatoriska för dem (pga av det är inriktningskurserna).
    Jag tänker också på Gymnasiearbete (GA) som är en obligatorisk kurs i årskurs 3; de som läser inrikting "naturvetenskap" ska ha temat för GA som passar just "naturvetenskap"; elever som läser NA/samhälle kan ha mer utrymme att välja temat för GA då det kan handla både om naturvetenskap eller om samhällsfrågorna... så större valmöjlighet även vad gäller temat för GA för NA/sam-elever.
    *******
    Kursen Samhällskunskap 2 krävs för behörighet om man vill bli lärare i samhällsvetenskap.
    Kursen Geografi 1 krävs inte, så vitt jag vet i alla fall, för särskild behörighet till ngn högskoleutbildning i Sverige idag.
    Matte 4 tänker du läsa i vilket fall och det är bra! för mattekunskaper är bra att ha + om matte 4 ej kommer krävas för behörighet till din högskoleutbildning, så får du meritpoäng för godkänt betyg i matte 4.

    ang. innehåll i kurserna Geografi 1 och Samhällskunskap 2
    Det bästa för dig för att få en uppfattning om innehåll i kurserna är kanske att "skugga"/sitta på ett par lektioner i vardera kursen; fråga på din skola om sådan möjlighet ges.
    Annars så borde lärarna som undervisar i de kurserna kunna ge svar på kursernas innehåll.
    Du kan också läsa på Skolverkets hemsida:
    skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/geografi
    och
    Skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/samhällskunskap