saga
    Hej!

    Jag har en fråga angående naturvetenskapligt basår, vet du hur man räknar dessa betyg? Kompletterar jag eller ger det mig endast behörighet? Vilken urvalsgrupp kommer jag då tillhöra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Saga,
    de som har alla sina kurser i Gymnasieexamen prövas i urvalsgrupp BI;
    de sökande som har läst kurser efter gymnasiet och har de "utanför gymnasieexamen" prövas i urvalsgrupp BII.
    Alla som har gjort Högskoleprovet prövas dessutom i urvalsgruppen HP.

    Ang. hur man räknar ut Jämförelsetal och Meritvärde - läs på s.2 i dokumentet som finns på länken https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf
    (den info- om du efterfrågar finns i första hand i punkterna 5 och 6 på s.2).

    Jag vet inte vilka kurser du saknar för behörighet till Veterinärutbildningen men just de kurser behöver du läsa i första hand. Sedan kan du även läsa kurser för Meritpoäng (om du inte redan har 2.5 som är max antal). I tredje hand kan du läsa om /eller göra Särskilda prövningar/ någon kurs i vilket du kan höja betyg (t.ex. om du har betyg "E" i någon kurs i Gymnasieexamen, men kommer få ett nytt betyg efter gymnasiet, som är högre, räknas det "högre" betyget vid ansökan till en högskoleutbildning/.

    Jag hoppas att jag svarade på dina frågor. I annat fall ber jag dig att återkomma.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    Hej Saga,
    anledningen till varför Meritpoängen inte "gills" från basåret kan vara att det är hp (högskolepoäng) man får när man läser basår och inte gymnasiepoäng. Detsamma gäller om man läser gymnasiala kurser på en Folkhögskola: man kan få behörighet men ej Meritpoäng.

    Behörighetsgivande kurser ger i vilket fall INTE Meritpoäng, eftersom om en kurs krävs för behörighet, ger inte den kursen Meritpoäng och i fall en kurs inte krävs för behörighet - så är det INTE en behörighetsgivande kurs.
    Om du inte ännu är BEHÖRIG så är det som du måste prioritera: läsa kurser för Behörighet. Du kan läsa dem på basåret eller på KomVux. För konkurrens kan du göra Högskoleprovet.
    I fall du vill satsa på att få Meritpoäng - läs de kurserna på komvux.
    Det är de bästa råden som jag kan ge dig.

    I fall du fortfarande är osäker ang. vad som gäller vid antagning till en svensk högskoleutbildning, sök information på www.antagning.se /det är en sida som högskoleantagningen äger/. Du kan även ringa till dem eller skicka epost. Det är högskoleantagningen som värderar betyg ang. behörighet och Meritvärde. Det är deras tolkning av reglerna som gäller och det är därför bäst att få svar från dem.

    Önskar dig allt väl och Lycka till!
    Julia SYV
    • : Ja, men jag har även hört att dessa betyg ej spelar roll inom Sverige(de man får på basåret), utan endast ifall man vill studera utomlands?
    • : Sedan har jag även hört att meritpoängen inte gills från basåret, stämmer det?
    • Julia : Betyg från basåret gäller vid ansökan till svenska utbildningar. Det finns t o m möjlighet att få platsgaranti i vissa fall dvs att man blir automatiskt antagen till en Naturvetenskaplig högskoleutbildning om man har genomgått basårsstudier med godkända resultat. Det går att läsa samma kurser på KomVux.