studerande

    Jag ska läsa ett naturvetenskapligt basår För att komma in på läkarlinjen och min fråga är vilket är bäst, är det att läsa det på folkhögskola eller på universitet? vad är skillnaden? Räknas det i båda fallen som bara behörighet och inte betyg? Vad jag vet är det lättare studier på folkhögskolan vilket gör att jag vill börja på folkhögskola men jag vet inte om det finns några skillnader eller vilket som är bäst för mig. Vad är för och nackdelarna? Jag har kommit in i både folkhögskolan och universitetet och både ger samma behörighet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det stämmer att varken sig omdöme från en folkhögskola eller betyg man får i studier på högskolenivå räknas ihop med betyg i examensbeviset från gymnasiet eller examensbeviset från komvux. På så sätt är det "lika", alltså att du kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen, men med det meritvärde du hade på ditt examensbevis.
    Innehåll i kurserna är "likvärdig" - högskola och universitet kan dock lägga in lite svårare moment och ändra innehåll i kurserna något. Och folkhögskolekurserna är det samma innehåll i som i kurser på gymnasiet eller på komvux (standard-innehåll).

    • studerande : Så det är samma?
    • Anna : du måste dock kontrollera vilken behörighet folkhögskolans basår ger. Alltså, vilka kurser som ingår i basåret. I naturvetenskapliga basår brukar kemi1 och2, fysik1 och 2, biologi 1och 2 ingå och också matematik 3 och 4, men för säkerhetsskull kontrollera vilka kurser som ingår. innehålla i olika basår behöver inte vara identisk. I de tekniska basåren brukar inte biologi ingå.