A
    Hej jag går Ekonomi programmet inriktning ekonomi. Efter gymnasiet tänka jag plugga ett basår. Men jag har läst att man pluggar kemi2, fysik2, biologi2 och matematik D.
    Hur gör jag då om jag inte har pluggat kemi1,fysik1,biologi1 och bara pluggat matte B i gymnasiet? Är jag inte behörig till att plugga naturvetenskapligt basår då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej A,
    behörighet till ett Naturvetenskapligt basår är Grundläggande behörighet + Matematik 2 eller Matematik 3 /olika vad det gäller just Matematik, t.ex. i Stockholm & i Göteborg krävs det Matematik 3, men ej i andra städer - i alla fall inte än, men det är bra att, för säkerhets skull, läsa Matte 3 på gymnasiet, om man kan/.
    Kemi 1 och 2, Fysik 1 och 2 och Biologi 1 och 2 läser man inom det Naturvetenskapliga basåret.

    Önskar dig lycka till med dina studier!
    Julia SYV
    • : Så det spelar ingen roll om man har läst matte 3b eller matte 3c för att vara behörig til basår?
    • Milla : Betyg i Matte 3b och 3c - är motsvarande betyg men ibland står det uttryckligen att det är Matte 3c som gäller och då är det just c-spåret som gäller. Mvh Milla Syv