Michelle
    Hej! hur blir jag en neurokirurg?
    vill gärna få ett förklarande svar, dvs från gymnasie hela vägen till att bli neurokirurg.
    Med vänlig hälsning, michelle

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Michelle!

    Neurokikurg är i grunden Läkare. Som färdigutbildad läkare specialiserar man sig inom neurokururgi. Specialiseringen tar på heltid - fem år. Många läkare väljer att arbeta på halvtid och genomföra specialiseringen på halvtid - då tar det 10 år.

    Den kortaste vägen till att bli neurokirurg ser ut så här:
    Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap - på gymnasiet. Det tar 3 år.
    Läkarprogrammet - på högskola/universitet. Det tar 5,5 år.
    AT-tjänstgöring - en sort "avlönad praktik" eller "arbete under handledning av en mer erfaren kollega" - tar minst 18 månader (men kan också ta 21 månader eller 24 månader).
    Efter godkänd AT-tjänstgöring får man ansöka om Läkarlegitimation.
    Som legitimerad läkare får man påbörja sin specialistutbildning. Det tar 5 år på heltid.

    Jag hittade 48 gymnasieskolor i Skåne som till hösten 2015 tar in på NA, inriktning Naturvetenskap. Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&orientation=21&variant=&county=Skåne+län&order=school kan du se alla dem.

    Läkarprogrammet erbjuds på flera orter, se här http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/lakare-195

    Om du bor i Skåne, är utbildningen på Lunds Universitet närmast för dig - se utbildningens hemsida: http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-MAL%C4K/80505

    Jag hoppas att du nu fick svar på din fråga.
    Bästa hälsningar
    och lycka till!
    ANNA
    Hej igen!
    På Samhällsvetenskapsprogrammet är det i princip inte möjligt att bli behörig till Läkarprogrammet. Enbart i fall rektor beviljar läsa utökade kurser (extra kurser utöver heltidsstudier), vilket är ett undantag. Du kan givetvis fråga på din skola i fall du kan få läsa utökade kurser.
    De betyg du behöver är i följande kurser:
    Fysik 2
    Kemi 2
    Biologi 2
    och Matematik 4.

    De andra alternativen för dig är:
    1. att söka om till åk1 och gå om - hela Naturvetenskapsprogrammet
    2. söka kurser på Komvux efter gymnasiet
    3. söka till Naturvetenskapligt basår på högskola (för det behöver du ha godkänt betyg i Matte 3 - i alla fall på några av högskolor/universitet ställs det krav på godkänt betyg i Matte 3b eller 3c - bl a i Stockholm & i Göteborg).

    Jag hoppas att förklarade så pass bra att du nu vet alla de olika alternativen som du har.

    Ha det bäst!
    ANNA
    • : tack för svaret ! nu är det så att jag ska påbörja mitt andra år på samhällslinjen... vad gör jag då? förlåt att jag glömde skriva det.
    • Anna : Jag ska nu skriva ett utökat svar till dig. :)