Elin
    Jag funderar på att läsa engelska 7 eftersom min högsta dröm är att bli läkare men jag har tyvärr inte tillräckligt höga betyg. Om jag läser denna kurs ska jag få meritpoäng men jag kommer då ha läst mer än 2500 poäng. Kommer någon kurs att räknas bort eller hur fungerar det med poängräkningen? Är det värt att läsa en helt ny kurs (engelska 7) eller ska jag satsa på att göra prövningar på kurser jag redan läst?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!

    Engelska 7 ger Meritpoäng, 1.0 - det är en stor höjning. Det är cirka samma höjning som om du höjde tre kurser från D till A.
    Kurser som ger Meritpoäng (eller som krävs för behörighet) räknas alla in i Jämförelsetal också.

    Jämförelsetal + meritpoäng = meritvärde

    Det bästa rådet till dig är att göra högskoleprovet. Om du redan är behörig, behöver du bara ngt. att konkurrera med och högt resultat på HP ger snabbast bäst utdelning.

    Med vänlig hälsning
    Mikael