Hej! Min fråga gäller en nyanländ elev, bott i Sverige ca 6 månader. Eleven hade höga betyg i hemlandet och är väldigt duktig i skolan samt ambitiös. Eleven gjorde själv en uppskattning av vad hen tror meritvärdet kommer bli nu under HT. Uppskattade det till 230 meritvärde. Detta är inget som är säkert men säger ganska mycket om att eleven har höga ambitioner trots lite tid i Sverige. Hjälp mig förstå det mest gynnsamma alternativ för denna elev. OM eleven inte lyckas få ett E i Sv - vilken av IM inriktningarna är mest lämpat? Mitt resonemang är att just denna elev hade blivit oerhört demotiverad på språkintro. Ind alternativ kan det vara något? Där kan man ju läsa gy ämnen som man sedan kan tillgodogöra sig när man börjar på det nationella programmet. Men hur funkar detta rent praktiskt när eleven egentligen ska ha det ämnet hen redan har klarat av, vad gör hen då? Håltimme? Kan den tiden bytas ut med ett annat ämne? Tacksam för tips. Vänliga hälsningar
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32108 frågor besvarade.
Nyanländ, duktig i skolan- vad är bäst för mig?
2 Svar
Hej,
https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV eller på ett nationellt program kan man inte komma in på utan godkänt betyg i Svenska eller SAS men även om hen får godkänt i SAS ”med nöd och näppe ” så kanske det blir en ”björntjänst” då eleven kommer inte förstå ämnena på djupet pga bristande svenska ...
Kan hen bra engelska? IB i så fall?
Individ. Alternativ är det rektor som fattar beslut om; egentligen är det utb för några mycket speciella fall: t.ex när eleven lider av grav depression eller om det förekommer svåra sociala omständigheter i kombination med grav dyslexi och eller dyskalkyli. Platserna på indiv.alt är mycket dyra pga stor personaltäthet och elever kan kombinera studier på olika nivåer med praktik och även individuell undervisning med speciallärare kan ingå. Studieplan på IA utformas individuellt för varje elev.
Prata med rektorn på IA, men jag tror inte att just den eleven kommer skrivas in där.
Och ännu ett alternativ är Yrkesintro.
Språkintro har olika elever och många av dem är jätteduktiga och ambitiösa!
Hejsan,
jag har tidigare jobbar som SYV på IM och bl.a hade elever på Individuellt alternativ; Kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA - vad jag kan berätta av de personliga erfarenheter, så hade vi följande elever inskrivna på den utbildningen /några av dem var till och med Behöriga till nationella program och t o m påbörjade läsa på de nationella programmen men det gick inte vidare bra där, så beslut fattades av utbildningsförvaltningen i samråd med kurator och skolläkare att skriva in dem på Individ.alternativ i stället/:
- en elev med svår socialfobi; hen fick hemundervisning och kom till skolan en till 2 ggr/vecka i sällskap med sin vårdnadshavare för att ha en individuellt lektion med en lärare, alltså satt de på lektioner 3 personer: eleven, läraren och elevens vårdnadshavare - den eleven träffade, så vitt jag vet, inga andra elever, över huvudet taget;
- en annan elev med bipolär diagnos men som vägrade ta mediciner (eller glömde... ); när hen tog medicinerna gick hen till skolan men annars så "försvann" hen i månader... och förklaringen vi fick var att hen kände sig frisk och tyckte därför medicinera inte behövdes; men hamnade sen i djup depression...
- en tredje elev med svår "torgskräck" och tvångstankar;
- en fjärde elev som kom in på ett nationellt program (högskoleförberedande) men så var hen så känslig att hen kände sig kränkt så fort ngn tittade åt hens håll... de elever som hälsade upplevde hen hälsade på fel sätt; och de som inte hälsade - föräktade henom, tyckte hen... så hen var väldigt ledsen hela tiden och det kändes som om ingen annan person kunde göra rätt mot henom... kurator och rektor kom då fram till att hen skulle gå i en väldigt liten grupp på Individ.alternativ 2-3 halvdagar i veckan och resten - testa praktik på olika ställen... man fick byta praktikplats typ varje vecka för hen kände sig kränkt där också.
_________
Så, utifrån de erfarenheter jag har som SYV på IM, så känns det inte som att Individ.alternativ skulle vara rätt utbildning för den eleven som du skriver om i din fråga.
Jag håller, för övrigt, men Milla SYV om att det på språkintro finns många olika sorters elever: många av de med höga ambitioner och som kan väldigt mycket inom alla ämnen, förutom svenska (och ibland halkar även engelskan efter...) men inom andra ämnen kan de flesta eleverna rätt så mycket och kämpar för att snabbt lära sig svenska och läsa vidare.
Gör studiebesök med "din elev" på Språkintro! Kanske t o m boka "skuggning" på språkintro... nu blir det inte exakt samma elever nästa år på språkintro; men ta kanske kontakt med andra syvar på grundskolorna i samma kommun - så får ni se vilka elever som ni har på de olika grundskolorna som kanske passar till Språkintro.....
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'gå om ett år på grundskola' (6 st.)
-
Ta igen missat från föregående läsår för att få betyg?
Jag har en son som inte var i skolan under större delen av åttan och gjorde där med väldigt få uppgifter i vissa ämnen. Nu säger läraren att han ska göra vissa uppgifter från åttan för att få betyg i nian. Stämmer det...
Hej,F är också ett "betyg". Vill din son få Godkända betyg, då är det en annan "femma". Om målet för din sons studier på grundskola... Läs hela svaret -
kan man gå ut åttan med f i alla ämnen och börja i nian?
undrar bara om man kan det
Hej!om eleven har alla F-betygen saknar den eleven förkunskaperna inför nästa årskurs i grundskolan och risken är mycket stor att det inte blir några godkända... Läs hela svaret -
Kan man gå om nionde klass?
Jag går i nionde klass och befinner mig just nu under vårterminens slut men känner att jag har för hög frånvaro och därmed väldigt dåliga betyg med en meritpoäng på knappt 130. Jag har därför väldigt svårt att komma in på ett gymnasium eftersom att jag så gärna vill gå samhäll beteende. Jag var...
Hej Evelina,om du med de betyg du får in i ditt Slutbetyg blir behörig till gymnasiet - dvs om du får godkända betyg i svenska, engelska, matematik och i minst fem andra (valfria) ämnen och med det blir... Läs hela svaret -
Kan man gå om skolåret här i Sverige?
Om man får F i ett ämne i 8an ska man gå om skolåret 8 eller?
Hej Fatma! Det finns inte någon regel som säger att med F i ett ämne i åk8, går man om ett år. Utan det är i samråd med föräldrar (vårdnadshavare),... Läs hela svaret -
Vad kommer hända?
Hej . Jag går i åttan , vad kommer det hända om jag får F i Engleska , Matte och idrott . Kommer jag gå om åttan eller ?
Hej Fatma! Om du får möjlighet att gå om åk8, är det en fantastisk möjlighet som jag tycker du bör tacka Ja till. Det är rektor på din grundskola som fattar beslut om du får gå... Läs hela svaret -
Komplettera poäng i grundskolan eller gå om åk-9?
Min son i åk-9 vill läsa teknikprogram och saknar ca 60 poäng just nu (han har ca 160 poäng) för att ha det som är lägst i meritvärde på teknikprogram i Malmö och Lund - hur kan han komplettera efter åk-9 - han är skoltrött och 'orkar inte plugga' men vill inte gå något yrkesprogram. Han har...
Hej Randi! Det är vårterminens betyg i åk9 som ligger till grund för antagning till gymnasiet, dvs ingen vet var antagningsgräns kommer att hamna. Det viktigaste är att bli Behörig, dvs få lägst E i de... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga