S.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31967 frågor besvarade.
Övningar för gruppvägledning i skolan?
S.
1 Svar
Hejsan,
det finns många olika gruppvägledningsövningar. vi valde ett antal - ca 15 st. - och presenterar dem på fragasyv.se/dokumentarkiv - men jag ska klistra in dem här neda också.
Förslag på övningar till gruppvägledning:
Övning 1: Goda egenskaper
Uppgift till deltagare: att förbereda innan man träffas i grupp - någon form av "illustration" av sina goda (positiva) egenskaper (hemuppgift). "Illustrationen" kan vara i form av ett eller flera föremål, bilder, historier eller mind-map. På så sätt får deltagare tid att reflektera över sina egenskaper. Vägledaren kan också säga till deltagare att det är OK att ta andra personer till hjälp om de t.ex. inte kommer på något bra själva - det kan vara klasskamrater, familjemedlemmar eller andra personer de känner. Sen presenterar varje deltagare sina egenskaper. Man kan variera övningen genom att ta det i flera etapper: t.ex. först i mindre grupper och sedan inför en större grupp - berättar & reflekterar kring sina egenskaper.
En annan variant är att man arbetar i par och "den andre" berättar om personens goda egenskaper i stället för att personen gör det själv.
Ännu en variant är att man tar upp viktiga egenskaper - dvs man förbereder illustrationen på de egenskaper som man tycker är goda och viktiga egenskaper (oavsett om man anser att man själv har de eller ej) och man bör också berätta varför man tycker att just den egenskapen är viktig - i vilka situationer och varför.
Man kan också (utan att ge hemuppgift) ställa en spontan fråga i början av ett gruppvägledningstillfälle: - Vilka är dina viktigaste egenskaper? alternativt: - Kan du nämna tre av dina goda egenskaper och illustrera med situationer? Vägledaren kan ge eleverna/deltagare fem eller 10 minuter för att fundera över uppgiften. På så sätt kan man använda den tiden som finns till förfogande (under en resa eller om en håltimme i elevernas schemat uppstår oväntat).
Övning 2: Positiv energi
Inför ett gruppvägledningstillfälle (hemuppgift): skriva upp "plus-minus" lista. Under "+" skriver man saker som gör en glad, dvs ger ger positiv energi och under "-" - saker som gör en ledsen och trött, dvs tar krafter. Varje deltagare berättar sedan inför gruppen om de saker från vardera "halvan" och delge hur/om du kan få in mer av det som ger positiv energi till vardagen. De övriga deltagare får då fylla på sin egen "lista" med det som ger energi.
Variant på övningen är att man gör "hemuppgift" på plats, dvs i början av gruppvägledningstillfälle.
Vägledaren kan innan redovisning börjar ge uppgift att välja några (t.ex) tre av de bästa tipsen på saker som ger energi - som de själva inte tänkte på men nu också kan ha nytta av. Man behöver sedan inte be deltagare att berätta vilka saker de tänker "låna" från sina gruppkamrater. På så sätt berikar man varandra men ingen behöver känna att ens egna tips inte blev uppskattade av de andra i gruppen.
En annan variant är att var och en i gruppen är tvungen att välja en sak från varje gruppkamratens redovisning som "bästa tipset" och man kan i slutet av vägledningstillfället skriva en gemensam lista av de bästa tipsen där ett tips från varje deltagare finns med.
Övning 3: Drömyrket
Deltagare får först skriva upp sitt drömyrke eller ett yrke som de är intresserade av. De får också skriva ner vad de tror de behöver ha för utbildning för att kunna jobba med det som de vill jobba med samt uppge om de har andra frågor om yrket. Sedan finns det olika varianter på fortsättningen:
Varianter på genomförande:
1. skriva ”uppsats” (enskilt uppdrag) om vad man tror att andra tror om en, som sedan kan användas som underlag för vägledningssamtal
2. jobba i par eller i grupper á tre. Den som lyssnar ska skriva upp och berätta för gruppen saker som ”talaren” tycker om sina egenskaper utan att lägga till sin egen åsikt. Gruppen uppmanas sedan att kommentera med fokus på bra egenskaper samt ge konstruktiv kritik till sig själv och till de andra: att nämna något som faktiskt går att förändra/förbättra.
Övning 5: "Själv är bäste dräng"Uppgift för deltagarna i vägledningsgruppen: att de själva /enskilt eller i en grupp/ bör komma på vilka frågor de vill ställa och diskutera. Sedan kan alla i gruppen hjälpas åt att svara på de frågeställningar som kommer upp. Det som är utmärkande för den övningen är att inga förberedelser krävs. Vägledaren kan vara mycket spontan och påbörja gruppvägledningen under tiden som uppstår spontant (t.ex. om en håltimme i schemat uppstår oväntat).
En variant på den övningen är att man på förhand delar ut uppgift att förbereda frågor och man kan variera övningen genom att t.ex. be deltagare att skriva upp sina frågor på små papperslappar och alla drar upp en lapp utan att man vet vem som har skrivit ner frågan - och man får till uppgift att försöka hitta svar på frågan till nästa gruppvägledningstillfälle. Om man inte hittar svar på frågan, bör man försöka komma med förklaringen på varför svar inte kunde hittas.
Övning 6: Manusförfattare
Uppgift (hemuppgift eller utförs "på plats", dvs under ett gruppvägledningstillfälle): skriva filmmanus med titel "Mitt liv om fem år" (alternativt "Mitt liv om ett år (3 år; 10 år eller annat antal år)". Det som bör (förslagsvis) framgå av filmmanuset är bland annat: land, ort, boendeform (lägenhet, villa, kollektiv), yrke eller utbildning, familj (singel, gift, sambo, särbo, växelbo och ev.antal barn), hobby, husdjur, hur man spenderar sin semester.
När manus är färdiga, diskutera i små grupper och de som vill kan även redovisa inför en stor grupp. För dem som redovisar inför hela gruppen, kan gruppen hjälpa till att sortera: vad man själv kan bestämma över helt och hållet och vad man har enbart delvis kontroll över.
Övning 7: Trollstaven
Redskap som behövs - en "trollstav" (en pinne, en penna eller ett annat föremål som får agera "en trollstav"). Deltagare turas om att "förvandla sig" till "den man vill vara". Trollstaven går runt (en variant är att man lottar ut i vilken turordning som deltagare får använda "trollstaven"; gruppledare /vägledaren/ kan börja för att ge exempel, inspirera och förklara att det "inte finns några begränsningar" och man får förvandla sig till den man vill vara. Man får "trolla sig" till vilket yrke som helst.
Övning kan genomföras i olika varianter: t.ex. kan vägledaren be deltagare "trolla i fantasin" och skriva upp sitt drömyrke på en lapp, men inte visa för någon. Alla lappar samlas in i en "trollhatt", sedan drar man upp en lapp i taget och diskuterar kring yrket: vilken utbildning behövs? möjlighet att försörja sig på det yrket genom att t.ex. starta eget? känner någon av deltagare en person som har det yrke?
Övning 8: "Happy is a man whose job is his hobby"?
Vägledaren förklarar vad "hobby" är och ber gruppdeltagare att nämna så många hobby de kan komma på. Alla hobby skrivs på tavlan. Diskussion följer kring följande: kan man försörja sig genom sin hobby? Vill man försörja sig genom sin hobby? Stämmer det alltid att det är bra att arbeta med det som man älskar att göra på fritiden? Vilka för- och nackdelarna är?
Övning 9: Tipspromenad
Uppgift som deltagare får är att göra (sätta ihop) material till Tipspromenad som handlar om YRKEN (vanligaste yrken, ovanliga yrken, nya yrken, yrken som vuxna i din familj har, yrken som intresserar dig) eller om UTBILDNINGAR (beroende på ålder på deltagare kan man specificera: gymnasiet och/eller eftergymnasiala utbildningar). Uppgift kan utföras enskilt eller i små grupper (2-3 deltagare per grupp).
Tipspromenad, som varje deltagare (eller en liten grupp) tog fram - använder man sedan i början av varje gruppvägledningstillfälle. Den gruppen som satt ihop Tipspromenad, rättar allas svar och tar fram vinnaren. Vid flera lika bra svar, kan vinnaren lottas ut (och gruppvägledaren förklarar att utlottning kan även äga rum vid antagning till en högskoleutbildning - när antal sökande med lika bra betyg eller resultat av högskoleprovet är fler än utbildningsplatser). Resten av tiden under varje vägledningstillfälle (efter Tipspromenaden) använder man för att diskutera kring frågorna som ställdes i Tipspromenaden i början av vägledningstillfälle.
Efter det att man använde alla Tipspromenader, kan man rösta fram en av dem (eller vägledaren väljer) och den används under t.ex. Öppet hus på skolan, under föräldramöte eller någon Skoldag/sommarfest på skolan - för flera klasser samtidigt.
Övning 10: JaG i korta drag
Presentationsövning som kan genomföras i olika varianter, exempelvis:
1) varje deltagare skriver ner en kort berättelse om sig själv (hemläxa) och lämnar in till vägledaren, som läser upp allas berättelser och gruppen försöker gissa vems berättelse det är;
2) jobba i par: berätta för varandra - och sedan "redovisar" den andre för hela gruppen (A. berättar om B. och B. - om A.);
3) uppgiften kan bestå i att skriva ett CV.
Mål är att ta fram så korta som möjligt berättelser eller CV, men följande bör framgå: namn, ålder, var man bor, vad man gör (arbetar, studerar) just nu, intressen, egenskaper, historia (hur blev jag den jag är idag), "på gång" (vad kommer näst), en rekommendation: tips om ngt. intressant att läsa eller göra (t.ex. besöka en viss plats) för övriga i gruppen, "det visste du inte om mig" - knorren (t.ex att man tidigare har bott utomlands eller att man har ett exotiskt husdjur).
Syfte med övningen: att lära känna sig själv och varandra bättre + att kunna ta fram korta men informativa berättelser om sig själv som kan vara mycket användbara i olika sammanhang (t.ex. på anställningsintervju, när man oftast ombeds berätta om sig själv).
Övning 11: En fråga som beror mest
Uppgift till deltagare: att hitta en fråga på www.fragasyv.se och förklara varför man valde just den frågan: det kan t.ex vara så att man själv vill ha svar på samma eller liknande fråga eller att man tycker att man kan ge ett bättre svar på frågan. Varje deltagare redovisar sedan inför en stor grupp: vilken fråga hen valde och förklarar varför.
En variant på genomförande: arbeta i små grupper (2 - 5 personer) och gemensamt välja en eller flera frågor - t.ex. om grupper är á 3 personer kan man ge i uppdrag att välja 3 frågor (utan att ge instruktioner om just hur gruppen bör gå tillväga för att välja frågorna). Det blir på så sätt en samarbetsövning också. I efterhand - när frågorna är valda och förklaringarna på varför just de frågorna är valda, är färdiga, ställer vägledaren en oväntad fråga: - Hur gick ni i gruppen tillväga för att välja frågorna?
Förväntade svar från grupper: a) var och en valde sin fråga enskilt; b) frågorna valdes av alla gruppmedlemmar gemensamt - genom en diskussion och kompromisser; c) frågorna valdes av en i gruppen och de andra bara höll med; d) frågorna valdes slumpmässigt, "på må få"... eller "vi tog de tre senast inkomna".
Man kan också få ett oväntat svar angående på vilket sätt frågorna valdes.
Utifrån varje svar (ang. vilken metod som användes för att välja frågorna) leder vägledaren en diskussion om gruppsamarbete:
varje persons roll i gruppen och om att vara "ledande/drivande" i gruppen respektive "passiv medlem" beror mest på personens egenskaper eller det som spelar roll är hur viktig just det ämne är för individen - eller om det är en kombination av "både och".
Kan vara bra (beroende på deltagarnas ålder, situation och på om det är en "långvarig grupp" t.ex. en klass som kommer att läsa tillsammans under 3 år på gymnasiet eller om det är en grupp som träffas bara en eller några få ggr) om gruppmedlemmarna kunde själv analysera varför just det "valsättet" som användes just i deras grupp (vad det säger om gruppmedlemmarnas personlighet, engagemang i frågan mm) och vilka "lärdomar" man kan dra av det.
Övning 12: Lärare för en kvart
Syfte med övningen: höja motivation inför framtida studier och yrkesval samt ge möjlighet prova-på "gå i lärarens skor".
En bra övning för alla men speciellt för dem som funderar på att satsa på en lärarkarriär eller på ett annat yrke där man ofta redovisar eller presenterar material inför grupper.
Hemuppgift som vägledaren ger till gruppdeltagare:
var och en väljer ett tema för att "undervisa" gruppen i - kan exempelvis vara ett yrke eller en utbildningsform (t.ex. SFI, grundskola, gymnasieskola, högskola/universitet, folkhögskola, komvux eller yrkeshögskola) eller en undervisningsmetod (ex.självstudier, "the flipped classroom” eller ”learners autonomy”) eller Studieteknik (lär ut dina bästa tips) eller Söka-jobb tips (olika sätt att söka jobb på). En ”lektion” är tidsbegränsad till t.ex. mellan 10 min och en kvart (eller max 20 min). ”Läraren” (varje gruppdeltagare) får själv bestämma vilka läromedel hen använder sig av och på vilket sätt hen kommer att kontrollera att ”eleverna” (de övriga gruppdeltagare) har lärt sig det som ”lektionen” hade för avsikt att förmedla.
Efter det att alla ”lärare” genomförde sina lektioner, kan man upprepa övningen: ge samma uppgift en gång till, men denna gången väljer ”lärare" ett annat tema att undervisa i. Syftet med upprepning av samma övning: att gruppdeltagare utvecklar sina undervisningsmetoder. En positiv förväntad "bieffekt" är att gruppdeltagarnas självförtroende stärks och förståelse inför de utmaningar som läraren ställs inför - bli större.
Övning 13: "Hen" som yrkesutövare
Gruppen får i uppdrag att rita en kvinno- & en manskropp & snabbt (t.ex. på en minut) skriva ett antal (t.ex. 10 stycken) yrken som hör till varje ”figur"; eftersom det är väldigt ont om tid, skriver man ner de yrken som man först tänker på (utan att tänka för mycket för att man inte hinner det). Fortsätta övningen med att gå igenom yrkena och diskutera gärna kring ”manlig sjuksköterska”, ”kvinnlig VD” och lärare/lärarinna men även direktör/direktris *.
Avsluta med att fråga hur många av gruppdeltagare använder gärna ordet ”hen” och om de kan nämna något yrke som inte passar män eller kvinnor och be dem förklara - varför de tänker så.
Övning 14: "Viktigaste prylen"
En övning som belyser den kreativa sidan av ingenjörsyrken. Här >> kan man skriva ut en sida med en uppgift som kan lösas enskilt eller i grupper.
Mål med övningen: väcka intresse för teknik samt ge en inblick i hur ingenjörer arbetar med produktutveckling (en ingenjör kan arbeta med ett eller flera steg av produktutvecklingscykeln).
GENOMFÖRANDE: Skriv ut övningen (som kommer från Teknikföretagen/Ingenjörsvägen) helst på en färgskrivare & på en A3-sida.
Uppgiften kan lösas enskilt, i par eller i små grupper. Dela ut en utskrift per deltagare/grupp. Redovisning sker inför stora gruppen. Man kan efter redovisningen be deltagarna rösta för:
1. Vilket förslag är det mest kreativa?
2. Vilket förslag är det mest realistiska?
3. Vilken ”framtidspryl" vill man själv ha?
Denna övning kan även användas av handledare inför val av teman för gymnasiearbete.
Övning 15: "Fördomar om yrken"
DeItagare deias in i grupper och varje grupp "får" varsitt yrke och en uppgift att skriva ner hur de tror en person som har detta yrke är: de får "gissa" personens Ålder, Civilstatus, personens bostad (villa, hus, radhus, lägenhet, på landet) märke på bil, inkomst, favroit maträtt, utbildning, intresse/hobby och dyIikt.
DeItagare skriver detta var för sig och får inte prata med varandra förrän alla skrivit klart i gruppen, sen är de bara att de börjar jämföra med varandra. Har de liknande bilder av yrket, eller skiljer det sig? Så småningom kan vägIedaren (övningsIedaren) fråga varje grupp om något som de tycker utmärker sig, och ber varje grupp beskriva en sammansatt bild av deras "yrkesuppfattning".
/Det brukar vara många som skriver samma sak! En roIig övning och som på sätt och vis också är "en ögonöppnare". /
*** *** ***
* Som direktris är man förbindelsen mellan designer & fabrik, man förverkligar modedesigners kreativa visioner genom att omvandla dem på ett sätt som möjliggör en större produktion.
Frågor och svar taggade med 'SYV på grundskolan' (16 st.)
-
Hur kan man motivera fler elever att överväga söka till yrkesprogram?
Hej! som rubriken lyder så är min fråga om hur jag som SYV på grundskolan kan motivera fler gymnasieväljare att överväga titta närmare på yrkesprogrammen? Finns det någon bra "motiverande text" som man kan framföra...
Hej och tack för din fråga om hur vi som SYV-ar kan motivera fler gymnasieväljare att överväga söka till gymnasiala yrkesprogram!Nedan skriver jag ner de... Läs hela svaret -
Om jag har valt till gymnasiet och "val tiden " inte är slut?
Kan man byta gymnasieval under tiden där man fortfarande kan söka till gymnasiet utan att det påverkas alltså att om jag har valt till gymnasiet och "val tiden " inte är slut (Alltså att man fortfarande kan välja till gymnasiet), hamnar man...
Hejsan,t o m sista dagen i Omvalsperioden/Nyvalsperioden som ligger senare på våren (lite olika datum i olika svenska län) så kan eleverna ändra sina val utan några... Läs hela svaret -
Jag Har En Fråga Om Dexter?
Hej Jag undrar om man kan komma in i dexter (där jag söker in mitt gymnasium val) om jag är utomlands till exemple utanför europa?
Hej Sadia,du måste få svar från gymnasieantagningskansliet (ditt gymnasieantagningskansli). Annars så kan du lägga in din ansökan senare, under omvalsperioden senare på våren. De... Läs hela svaret -
Svårt med gymnasievalet?
Hej! Jag heter Belma och går i årskurs åtta. Jag vet att jag har mer än ett år kvar att välja det gymnasieprogram som passar mig, men jag brukar ofta tänka på vad jag ska välja och känner mig osäker. Är det för tidigt att...
Hej Belma,det är bra att du redan nu tänker på gymnasievalet. Jag vill råda dig att du tar reda på så mycket som möjligt om olika alternativ för dig och väljer till exempel 2 eller 3... Läs hela svaret -
Söka gymnasium utanför min region?
Jag ska har preliminärt gymnasieval nu, men jag vill dels söka till ett gymnasium utanför göteborgsregionen, och jag hittar inte mitt önskade gymnasium på hemsidan man ska söka på, hur gör jag?
Hej Calle,kontakta gymnasieantagningskansliet i Göteborg - kontaktuppgifter finner du nedan:Epost: [email protected] Telefonnummer: 031-335 51 30.Även SYV på din skola borde kunna... Läs hela svaret -
Söka vanlig linje utöver Idrottsgymnasium, i andra orter?
Hej jag har sökt längdskidgymnasium på några olika ställen i Sverige och jag förstår inte hur jag ska söka en vanlig linje alltså ska jag få någon kod eller hur ska jag ta mig till väga? Måste jag söka vanlig linje...
Hej Emma,olika gymnasieantagningskanslierna gör lite olika. Redovisa för alla de olika gymnasieantagningar (alla de olika sätten) kan jag inte i ett svar här på forumet. Det... Läs hela svaret -
Vart hittar jag mina betyg?
Jag var inte med på min avslutning så jag har inte fått mina betyg i kuvert eller något annat sätt. Jag har precis gått ur nian och vill verkligen bara se mina betyg.
Hej Iris,Kontakta personal på din f d grundskola. Och du kan också be dina vårdnadshavare kontakta rektorn på din skola. Det är rektorn som är ytterst ansvarig. Men du kan börja med att skicka... Läs hela svaret -
Förslag på planering av SYV arbete på grundskolan under vårterminen?
Hej, jag studerar till SYV och jobbar extra samtidigt - som syv på en grundskola; tiden är knapp; jag saknar också erfarenhet av att arbeta som syv - kan ni ge råd om hur planeringen under våren (syv-arbete på grundskolan) skulle på bästa sättet se ut - vad gör man under de olika vårmånaderna...
Hej S! jag förstår att som en "ny syv" som dessutom studerar samtidigt, så är tiden knapp och osäkerheten stor. Jag ska försöka hjälpa till! du... Läs hela svaret -
Finns det en mall?
Hej, jag efterlyser "en mall" eller en lathund över vad man bör informera om på enskilda vägledningssamtal inför gymnasievalet? Samt om där är några specifika frågor som är mycket viktiga att ta med? Jag är ny inom grundskolan och är lite orolig att glömma något viktigt. Tack så mycket på...
Hej, det vi rekommenderar att i god tid innan antagningsperiod till gymnasiet börjar, att ge elever och också föräldrar/vårdnadshavare "tillgång till informationen" - om vad de behöver känna till... Läs hela svaret -
Omval efter omvalsperiod?
Hej, Jag undrar hur det går till om man efter sommaren ska börja gymnasiet och skulle vilka göra omval trots att omvalsperioden är slut? Funkar detta eller blir man tvungen att gå linjen som man blivit accepterad till under valperioden? Mvh
Ang. "Omval efter omvalsperioden" så kan man få en annan plats där det finns lediga platser ... Ang. Matte på IB programmet så räcket det till pre-IB att man har godkänt betyg i matte grund dvs... Läs hela svaret -
Är det möjligt att ändra sin ansökan direkt efter den preliminära?
Hejsan! Jag har verkligen trasslat till det och har panik över detta. Ikväll såg jag att jag fått ett brev från Rytmus som jag sökt till med inriktningarna Singer/Songwriter och sång. Men till min stora chock så stod det "Elbas" istället för sång på intagnings inbjudan. Tydligen hade jag då...
Hej Jenny! Det måste gå att ändra i ansökan om det blev fel. Vilken del av landet bor du i? Jag råder dig kontakta SYV på din grundskola så fort... Läs hela svaret -
Måste man skriva ut ansökan i tid?
Hejsan, jag har glömt att lämna in ansökan till min Studie och yrkesvägledare i tid. Jag har redan bekräftat allt, men glömde lämna in. Kan jag lämna in den nu (alltså på den dagen jag går till skolan)? Jag hoppas att inget har gått fel. Jag har nu skrivit ut pappret, men vet inte vart jag ska...
Tror inte det någon större fara, det ordnar sig! ta med dig lappen och lämna till SYV så fort du kan, du kan nu direkt maila till SYV på din skola att du kommer lämna in lappen så... Läs hela svaret -
Vill byta linje och skola, Hur gör jag?
Hej jag går första året på gymnasiet och vill både byta skola och program. Jag har undersökt och behöver gå om ett r och det är helt okej men hur gör jag kan jag söka om nu efter högstadie eleverna sökt? och ifall var hur och när? Tack :)
Hej Felix! du söker på samma sätt som du sökte förra året; genom att lägga in din ansökan på antagningssida och du konkurrerar med dina grundskolebetyg. du fick inte... Läs hela svaret -
Kvittens vad ska skrivas?
Vad ska jag skriva på min kvittens om jag söker i en annan kommun. Jag bor i Enköping och söker till Leksand. Jag är antagen på RIG riksidrottsgymnasium i Leksand. Vad ska jag skriva?
Hej Janet! Det är en mycket specifik fråga som rör både RIG och ansökan i en annan del av Sverige (inom ett annat antagningskansliets upptagningsområde). Sådana frågor är mycket... Läs hela svaret -
Vad ska man undervisa i eller informera eleverna om?
Hej! Jag undrar om ni har tips på vad man kan undervisa elever i eller informera om som har en koppling till yrken, arbetsmarknaden, gymnasium, vidare studier eller någon aktivitet (tema) för grundskoleelever i mellan- och högstadiet? Något som kan tillföra kommunikation från båda håll. Tacksam!
Vi återkommer med ett längre svar men titta så länge på Tipspromenad om yrken som är färdig att skrivas ut med 10 frågor som passar till olika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga