Tilda

    Om man har fått F i matte 2B och anmäler sig till högskoleprovet där det prövas matte 2 om man pluggar och klarar mattedelen läggs det då som att man klarat kursen eller behöver man ändå läsa upp kursen eller göra prövningar?

    • Ludmila : I högskoleprovet prövas inte någon specifik mattekurs.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    om en elev läser en kurs på gymnasiet och får F-betyg, har eleven rätt att under  den återstående tiden på gymnasiet göra Prövning i den kursen. Tidpunkt för prövning är det skolan som bestämmer. Och detta har absolut ingenting med Högskoleprovet att göra.

    Just matte 2 (b, c eller a) kan man ha F i och ändå uppfylla kraven för examensbevis. Man kan alltså ta in F i kursen matematik 2b in i sitt examensbevis. Det drar ner jämförelsetalet/meritvärdet och är negativt om man vill söka till högskoleutbildning efter gymnasiet. Sedan är man också inte behörig till de utbildningar som kräver matte 2 för särskild behörighet, och det finns rätt många högskole- och yrkeshögskoleutbildningar som kräver matte 2. Men om man har F i matte 2 men skaffar sig godkänt betyg i matte 3 (konstigt nog förekommer sådana fall ibland), då anses man vara behörig till de utbildningar som kräver matte 2 och de som kräver matte 3.

    Högskoleprovet
    HP gör man för att prövas i HP-urvalet. Det ger en extrachans att komma in på svenska högskoleutbildningar. HP-resultat påverkar inte meritvärde. Meritvärde räknas ut på betygen. Med meritvärde prövas man i betygsgrupper. Med HP-resultatet prövas man i HP-urvalsgruppen. I varje grupp får man en ny chans, därför är det bra att prövas i så många olika urvalsgrupper som möjligt.