Martin
    Hej!

    Jag läser Fysik 1a, Biologi 1, Kemi 1 på Komvux, och Ma2c & Religionskunskap 2 på distans. Det utgör totalt 550 poäng vilket innebär mer än heltidsstudier..(?) Med tanke på att mitt betyg i Idrott och hälsa går bort eftersom det inte får ingå i ett examensbevis från Komvux, kommer jag att ha totalt 2450 poäng som jag har läst. Om jag har förstått rätt, får man ha 150p F i 2400p kurser som man har läst i Komvux om man ska ta ut examensbevis. Får man då ha flera F i sitt examensbevis om man överstiger dessa 2400 poäng?

    Vi säger att om jag nu får 200p F i de 2450p jag har läst, uppnår det kraven för en gymnasieexamen, eller måste jag ha max 150p F oavsett hur många kurser jag har läst? Tacksam om svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Martin,
    det är rätt krångligt. Det går inte att bara svara Ja eller Nej på din fråga. Utan det beror på...

    Du måste under alla förutsättningar ha minst 2250 Godkända poäng (alltså kurser som får ingå i examensbevis och som är betygsatta med E eller högre).
    Det är inte alls bra att "låsa in" F-betyg in i examensbevis. Du får exam.bevis för all framtid... och du kan åndra sen om du låser in F-betygen. Det går nämligen inte byta ut kurserna sen.
    Nu, när du har möjlighet att läsa på komvux innan du får ut examensbevis - vill jag råda dig att inte ta in några F betyg och, för övrigt, se till att försöka få så höga betyg som möjligt som kommer finnas i exam.beviset.
    Även om du kanske har högt resultat på högskoleprovet, så gäller det resultatet i 5 år - och om du senare vill komma in på någon högskoleutbildning, måste du få ett nytt Högt resultat på HP eller så måste du läsa upp just exakt de kurserna som finns i ditt examensbevis (och de kurserna kanske inte ens finns då att läsa... - nu befinner sig de som gick ut gymnasiet år 2013 och tidigare, alltså endast 6 år sedan gick de ut från gymnasiet och "sitter" med låga betyg låsta i Slutbetyget med kurser som inte längre finns (de kurser upphörde 30 juni 2016). Så, den enda möjligheten för dem är att få högt resultat på högskoleprovet, annars kommer de inte in på någon högskoleutbildning som har hög antagninggräns.

    Det är alltså inte att rekommendera att låsa in låga betyg in i sitt examensbevis. Och att ha F-betyg in i exam.bevis vill jag bestämt avråda ifrån.
    Med det sagt, så går det (tyvärr!) att ha F betyg i examensbeviset. Av de kurser som inte är U-kurser (utökade) så är det max 150 p. du kan ha som är F. i Utökade kurser kan du ha alla F, om du vill - med de kommer ju inte att påverka på ngt sätt, de räknas inte in.. så varför ha de i ditt examensbevis, över huvudet taget?

    Vi rekommenderar:
    Det bästa är att ha exakt 2400 p. i examensbeviset från komvux.
    100p av dem är Gymnasiearbete - där du måste ha E.
    Och av de resterande 2300p. är det smart att ta in (förutom strikt obligatoriska kurser) endast de som du behöver för Särskild behörighet till just din högskoleutbildning + de kurser som ger dig meritpoäng + de kurser i vilka du har högre betyg. Detta för att få så högt meritvärde som möjligt.

    Du får inga fördelar i att ha fler än 2400p. i ditt examensevis från komvux.
    Om du har betyg som inte kommer "rymmas" i ditt examensbevis, be att få dem på ett separat dokument - Utdrag från betygskatalogen (du kan på ngt sätt få nytta av de betygen senare i livet, kanske...).

    Sammanfattning
    Innehåll i exam.beviset från Komvux är det rektor på Komvux som är ytterst ansvarig för att fatta beslut om.
    Du får visa mitt svar till SYV eller rektor på komvux om du vill.

    • Martin : Okej, tack för svaret! Jag har en annan fråga. På en vanlig gymnasieskola måste man läsa 2500p varav 2400p räknas i jämförelsetal, och på komvux är det 2300p som räknas. Min fråga är då, gör det någon speciell skillnad? Ökar meritvärdet om fler kurser räknas in i jämförelsetal eller spelar det inte någon särskild roll?
    • Anna : Det spelar ingen roll alls. Då Jämförelsetal är "snittet" alltså snitt-betyget och om det är fler eller färre kurser som räknas in, spelar ingen roll.. Snittet påverkas inte av det. Det är som att du skulle räkna Medellängd på elever i en klass. I en klass är det 23 elever och i en annan 24 elever. Medellängd påverkas av HUR LÅNGA de är som ska mätas och inte av deras antal.