Linnea
    Hejsan! Jag ska välja till gymnasiet om bara några veckor och är jätte osäker på vad jag ska välja.

    Till en början tänkte jag på resturang och livsmedel och hotell och turism då det alltid varit något jag velat gå. Dock skulle jag behöva pendla en timme med tåg om jag ska gå något utav dom och vet inte riktigt om jag skulle orka med det?

    Sen finns det en skola närmare där jag tänkt att jag kanske ska gå Barn och fritid. I åttan hade jag praktik på dagis och tyckte det var riktigt roligt och min mamma jobbar även som förskolärare. Vet även att det finns bra med jobb där. Men tycker att den linjen verkar ganska tråkig. Har även tänkt lite på Humanistiska då jag gillar språk.

    Kan tänka mig att söka allt men vet inte vad jag ska söka som förstahandsval? Vet inte hur jag ska göra och får ångest så fort jag tänker på gymnasiet då jag känner mig så osäker. Vet att ni inte kan bestämma åt mig men kanske kan komma med nått tips på hur man ska tänka?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!

    Ja, det är så att vi ej kan välja åt dig, men vi delar gärna med våra bästa tips - som finns på den här sidan. (klicka på "blå text" så kommer du en sida där vi tipsar om hur man kan tänka kring gymnasievalet).

    Yrkesprogram är många gånger ett mycket smart val, då lär man sig ett yrke och man kan även läsa som Lärling där du bl a kan få 1000 kr mer i månaden (i lärlingsersättning). Det finns även andra fördelar med yrkesprogram - risken att bli "skoltrött" är mycket mindre, då man är inte i skolan hela tiden /minst 15 v praktik ingår som obligatoriska i alla yrkesprogram/.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare