Pontus
    nu måste jag bestämma mig. Min första tanke var att gå sam-beteendevetenskap eftersom att jag är intresserad av varför vi gör som vi gör och har riktigt bra SO betyg. Men faktum är att jag har 280 poäng och därför ser att jag har större möjligheter än så. Sam är inte lika brett som teknik och natur.
    Jag älskar verkligen inte no men har inga jätteproblem med det ligger på C/B. Det är bara i teknik jag har D. Däremot gillar jag matte väldigt mycket och har A utan att ha ansträngt mig alls. Därför lockar det att söka till natur eller teknik för att få räkna mer matte och hålla många dörrar öppna. I så fall kommer jag att behöva utmana mina svaga kunskaper inom NO eller teknik. Det ligger en jättetrevlig skola nära mig med teknikinriktning. I högstadiet gillade jag inte teknik men jag tror att det kan bli ändring på det om jag lär mig mer om ämnet. Jag vet egentligen inte riktigt vad jag ska fråga om men en del av mig vill gå Teknik/Natur och en annan del vill gå Sam beteende. Jag kan tillägga att jag bor i en liten stad och det blir svårt att lägga till speciella kurser på programmen. Bör jag tänka på att de kommande 3 åren ska bli roliga eller ska jag tänka långsiktigt och ta vara på chansen medan jag har den. Vill absolut inte plugga ikapp. Tack om ni har något tips

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Pontus!

    Gör intressetest på http://www.gymnasieguiden.se/testet som kanske ger dig svar som du söker nu.

    Bra att du gillar matte och att du tar dina studier på största allvar. Om jag förstår dig rätt, så står valet för dig mellan SA och NA eller TE.
    På NA och TE läser man det avancerade mattespåret, c.
    På SA läser man b-spår i matte, medelsvårt spår.

    Det finns många bra sidor på Internet som hjälper till att bedriva självstudier i bl a matematik. Se t.ex. på http://www.fragasyv.se/dokument#Studera_mera där du finner länkar till några mycket bra sidor som vi kan rekommendera. Sedan om man skaffar sig kunskaper, kan man få betyg genom att göra prövningar.

    Annars så kan man komplettera med studier på Komvux eller på ett Naturvetenskapligt basår efter gymnasiet och få samma behörighet som om man läste på NA eller TE.

    Kan du fråga din mattelärare vad hen rekommenderar - det avancerade spåret eller det medelsvåra spåret. Din mattelärare känner både dig och de kraven som ställs på olika gymnasieprogram och kan därför ge dig mycket bra råd.

    Jag antar att du läste mycket om de gymnasieprogram som du står "i valet och kvalet" mellan. Jag föreslår att du även jämför programplaner - då ser du exakt vad skillnaden ligger i: vilka kurser är samma och vilka är olika på de olika program.
    Du finner programplaner här: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    Sök flera olika alternativ, inte bara ett. Även om du har högt Mtv, kan det hända att du inte kommer in på ditt första val. Det är alltid bra att ha alternativ nr. 2 och 3 och ev. ännu fler alternativ.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig - inför ditt beslut om vilket program du söker i första hand!

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA