Malin
    Hej! Jag är lite orolig angående betyg, jag har läst 10 kurser i år och har fått 6 A, 3 B och ett E. Men i ettan så läste jag 7 kurser och fick 2 C, 3 E, 1 A och 1 D vilket inte är så bra. Kommer det påverka mina poäng mycket trots att jag har fått bättre nu i tvåan? I trean kommer jag försöka få höga betyg därmed. Angående att det var stor skillnad på mina betyg från 1:an till 2:an var att det hade hänt en sak i mitt liv som gjorde mig mycket nedstämd under 1:an och därmed klarade jag inte av att prestera i skolan.

    Jag läser just nu vård- och omsorgsprogrammet och kommer vilja plugga på universistet i framtiden och därför vill jag kunna få så bra betyg som möjligt för att kunna ha stor möjlighet till att välja att plugga till det yrket som jag vill, i nuläget vet jag inte vad jag vill plugga till.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,

    gör ditt bästa i varje kurs du läser. Försök skaffa dig så bra kunskaper och så höga betyg du kan - i varje kurs. Mer kan du inte göra.

    Du har tidigare fått de betyg du har fått. I framtiden kan du försöka höja betygen, om det skulle behövas.

    Eftersom du idag inte är säker (enligt vad du skriver i din fråga) om vad du vill jobba inom - så kanske det inte ens blir aktuellt att behöva höja betygen. Inom många yrken kan man komma rätt långt även med relativt låga betyg.
    Det finns också utbildningar på ex. yrkeshögskolan, där betygen är inte det enda viktiga - utan där även arbetslivserfarenhet och motivation som man har, samt resultat av tester och intervjuer - spelar stor roll.

    Kika gärna på utbildningar inom yrkeshögskolan - www.yhguiden.se

    Vänliga sommarhälsningar och lycka till med dina studier!

    ANNA