Mustafa

    Hej! Jag ska nu efter sommaren börja mitt tredje och sista år på Jensen Norra. ? Jag har äntligen efter mycket och & men kommit fram till att jag vill utbilda mig till pilot. ? Jag vet att jag behöver betyg i Svenska 3, Engelska 6, matte 2 samt fysik 1. ? Men jag undrar dock vilka pilot utbildngar det finns i Sverige som staten finansierar? Jag vet att OSM Aviation finns men har inte hittat många andra? Jag undrar även om jag kan plugga upp mitt Engelska 6 betyg då jag inte tog skolan seriöst förarens nu där jag inser att jag behöver ett högt betyg för att konkurrera med dem andra kandidaterna som ansöker till skolorna? Tack så hemskt mycket på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    pilotutbildningar som svenska staten finansierar, ges i Sverige som Yrkeshögskoleutbildningar; var god se yhguiden.se/resultat?pilot

    Den här yh-utbildning till pilot tar ut Studerandeavgift;

    Den här yh-utb. utbildar till Helikopterpilot;

    Kika gärna på den här yh-utbildning till pilot och tänk på att nya yh-utbildningar kan dyka upp eller nya starter på de "gamla" yh-utbildnignar - det rekommenderas att kika på www.yhguiden.se då och då för att se de förändringar som sker i utbildningsutbudet.

    Angående Engelska 6
    du skriver om att du ska till hösten läsa ditt tredje år på Jensen Norra; så vitt jag kan se så erbjuder den gymnasieskola endast de högskoleförberedande program och då krävs det ha lägst godkänt (betyget E) även i engelska 6, för att uppfylla kraven för examensbevis;
    om du fick betyget F i engelska 6, har du rätt att innan du går ut år3 på gymnasiet göra Prövning i den kursen;
    om du går ut med F i eng 6, får du ett Studiebevis (och med det inte är behörig till eftergymnasiala utbildnignar); du kan i så fall ta ditt studiebevis till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och göra planering mot examensbevis tillsammans med syv på komvux.

    Fråga på din gymnasieskola om du kan gå om engelska 6 under ditt tredje år på gymnasiet (detta om du fick f betyg), men du kanske har godkänt betyg men vill "bara" höja från E uppåt... jag vet inte; du skriver inte om det.
    Har du godkänt betyg i eng6 är du behörig. Har du F betyg, har du, som sagt, rätt att göra prövning innan du går ut gymnasiet; till prövningen förbereder man sig genom självstudier; men det är inte förbjudet för skolan att erbjuda möjlighet att få handledning eller delta på lektioner i engelska (i mån av möjlighet). Dock är inte skolan skyldig att ge den möjligheten, alltså handledning eller gå om kursen... tidpunkt för prövningen är det skolan som bestämmer.

    • : Tackar verkligen för ditt svar! Det var mer än vad jag förväntade mig! Nu har jag helt koll på läget och är redo att tackla mitt sista år!!
    • Anna : Jättebra! Lycka till!