Ludvig J

    Jag har sökt 3 utbildningar till i vår men har placerat dom i ogenomtänkt ordning. Jag vill helst komma in på den 3:e i mitt val men har råkat placera den på just 3:e plats. Min fråga är om jag radera ansökan på de översta 2 nu så gör jag att jag bara har en anmälan. Kommer den 3:e då att räknas som förstahandsval och ge mig största pritoritering att bli antagen? Eller är det för sent ute med tanke på att första antagning är om en vecka.

    • Daniel :

      Är det ansökan till högskole/universitetsutbildningar du menar? eller ansökan till ngn annan utbildningsform, t.ex till yrkeshögskola?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ludvig, om din fråga gäller ansökan till svenska högskoleutbildningar -  vänd dig i så fall med din fråga till www.antagning.se som administrerar ansökan/anmälan till just högskoleutbildningar.
    Jag ser att svar finns på antagning.se/se/start under De vanligaste frågorna just nu! -- Kan jag ändra ordning i min anmälan? och det verkar som att det går att göra som du önskar. Men vi på FRåGA SYV kan inte ta ansvar på hur din anmälan hanteras, för att det är inte vi utan Antagning.se som hanterar din anmälan. Jag läser i alla fall följande på Antagning.se:

    " Du kan ändra ordningen i din anmälan ända fram till sista anmälningsdag.

    Efter sista anmälningsdag kan du bara stryka utbildningar. Du kan stryka utbildningar ända fram tills det är dags för det första urvalet, som sker några dagar innan antagningsbeskedet kommer, se Viktiga datum. De utbildningar du har satt under den du stryker flyttas då upp i anmälan. Utbildningarna är fortfarande i tid.

    Lägger du till en utbildning efter sista anmälningsdag blir det en Sen anmälan."

    Är du osäker, ring till Antagning.se - 0771-550720