Hej Malin,

    ang.Kandidatexamen så kan olika högskolor/universitet skapa sina egna lokala bestämmelser (inom vissa ramar, så klart). Ramarna är att Kandidatexamen måste omfatta minst 180 högskolepoäng och minst 90 hp* måste vara i "huvudämnet". De resterande 90 hp kan vara i närliggande ämnen - och minst 30 hp av de resterande 90 hp brukar man kunna ha "vilka högskolepoäng som helst, bara de är godkända". Men ibland på vissa lärosäten kan man ha fler "fria poäng", t.ex upp till 60 hp.

    * hp = högskolepoäng

    De råd jag kan ge är att

    1. prata med Studievägledare just på den högskola/universitet där man vill ta ut sin kandidatexamen och fråga vilka betämmelser just de har på just det lärosäte;

    2. se förteckning över vilka kurser som ingår i programmet - och i fall man läser exakt samma kurser och får godkända högskolepoäng i dem, så ser jag inte ngt hinder i att sätta ihop dem i kandidatexamen /men återigen är det inte fel att kontakta Studievägledare eller Programansvarig just där - därifrån man vill ta sin examen/.

    Du frågar också om "liknande" - och jag undrar om det är Programmering som du i första hand är intresserad av, eller ngt. annat kunskapsområde?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen,

    jag idag har samrått med kollegorna och också med en sakkunnig. Vi kom fram till att vi vill rekommendera att i första hand satsa på ett program.

    Det är inte förbjudet att försöka plocka ihop en kandidatexamen av fristående kurser. Dock är det ganska omständigt. Studievägledare på högskolor/universitet ofta "vägrar" delta i detaljplaneringen av ihopplockningen av kandidatexamen, utan säger att det den studerandes eget ansvar att ta reda på (hur det vill på egen hand) och söka de "rätta kurser". Vilka kurser som är "de rätta" kan de studerande inte veta med någon större säkerhet, utan måste mer eller mindre gissa och hoppas på tur. Varför studievägledare inte vill delta i detaljplaneringen, för att det är mycket tidskrävande och man måste ha "plan A", "plan B", "plan C" och så vidare, "om jag inte kommer in på den kursen, kanske jag kommer in på den... eller kanske på den". Utbildningsutbud förändras. Vissa kurser startar bara på höstterminen, inte på våren (eller tvärtom). Det är alltså "för jobbigt" och studievägledare på högskolorna känner att det inte är deras ansvar att komma fram till "tusen olika varianter" på vad som kan ingå i en kandidatexamen. De säger ofta så här: "läs vad du själv tycker passar, ta sedan dina betyg till mig - så ska vi se om du har uppnått kraven för kandidatexamen". Och har man inte uppnått, då kanske man kan få råd på vad man ska läsa till men sedan är det återigen inte säkert att man kommer in på de kurser som man måste läsa till... :( Ganska omständigt, tidskrävande och osäkert.

    Det är endast om den studerande läser exakt samma kurser som ingår i programmet, som man garanterat vet att man kommer uppnå kraven för kandidatexamen, men varför i så fall inte söka till ett program?

    Enligt den sakkunnige är det största problemet när man sätter ihop kandidatexamen av fristående kurser att hitta var man kan läsa "kandidat-kurs", där man skriver kandidat-uppsats. Det är inte alls självklart att en sådan kurs går att hitta som en fristående kurs.

    Ännu ett problem är att alla kurser som man behöver för sin kandidatexamen inte går att hitta på distans, utan vissa ges vara som "bundna" dvs man måste "gå i skola", men man kanske kommer på en sådan kurs på en högskola väldigt långt från där man bor, då måste man flytta för att läsa i en halvtermin kanske... och hur lätt är det att hitta bostad nu för tiden? :(

    Det finns, alltså, ett antal praktiska hinder, inklusive det faktum att man kankse inte kommer "vidare", till nästa kurs. För att i fall man inte läser ett program, är man inte garanterad plats på nästa kurs, utan man kanske kommer in... eller kanske inte kommer in.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, nu fick vi svar från en sakkunnig som lyder så här:

    "För att få specialiseringen i programvaruteknik så måste man läsa programmet då det finns någon enstaka kurs som bara ges som programkurs. Det går dock alldeles utmärkt att plocka ihop till en kandidat i datavetenskap genom att läsa enstaka kurser. Det spelar heller ingen större roll vilken av examina man tar ut, båda fungerar bra som underlag för antingen jobb eller vidare studier."

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej MaIin, vi fick svar från UU som du kan läsa i sin helhet här nere:

    Att ta ut en kandidatexamen i programvaruteknik är inte möjligt vid Umeå universitet. Programvaruteknik är ett ämne som ligger under huvudområdet "datavetenskaP". Det är möjligt att läsa fristående kurser och ta ut en kandidatexamen i datavetenskap där hen läsa b la kurser som innehåller programvaruteknik. Kraven för en kandidatexamen i datavetenskap är ganska specifika därför kan det ibland vara enklare att läsa programmet i datavetenskap än att själv bygga ihop det. Om det är så att personen ändå vill bygga ihop en egen examen så hittar hen kraven för en kandidatexamen i datavetenskap här: http://www.student.umu.se/digitalAssets/10/10556_teknologie_kandidatexamen_datavetenskap.pdf sedan kan personen kontakta studievägeldaren på datavetenskap för att få hjälp att göra en studieplanering. Nackdelen med att läsa via fristående väg är att man ej har platsgaranti till kurserna. Detta får man oftast inom ett program.

    Programmet i datavetenskap innehåller stora delar där man själv får välja vilka kurser man vill läsa. Mer info hittar man här: https://www.umu.se/utbildning/program/kandidatprogrammet-i-datavetenskap/ Det är även möjligt att läsa mot en Civilingenjörsexamen i teknisk datavetenskap: https://www.umu.se/utbildning/program/civilingenjorsprogrammet-i-teknisk-datavetenskap/?term=HT17

    Med vänliga hälsningar / Best regards,
    Infocenter Umeå universitet
    +46-90-786 50 00
    www.infocenter.umu.se/

    Liselotte