Lovisa
    Hej!
    Jag tänker söka Humanistiska programmet, för det verkar verkligen vara min grej. Jag älskar filosofi och samhällskunskap och gillar att få lite djupare perspektiv på saker och ting. Men jag undrar hur stora möjligheter jag har att få behörighet till biologiprogrammet (t.ex. i Lund) efter att jag har gått HU? Visst behöver jag välja till massa kurser för att det ska funka? Eller behöver jag ta ett basår efter gymnasiet för att bli behörig? :)

    /Lovisa

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lovisa,
    är det den här utbildning som du vill bli behörig till http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-NGNAT-BIOL/80204?
    Behörighet är: Grundläggande behörighet + Matematik 4, Biologi 2, Fysik 1a och Kemi 2.

    Du är mycket intresserad av filosofi och samhällskunskap och vill därför söka till Humanistiska programmet. Det blir svårt att få behörighet på Humanistiska programmet, därför att det är många kurser som du skulle behöva lägga till: Matematik 2b, 3b och 4 - det är 300 p. och det kan du göra inom Programfördjupningen på HU. Sedan behöver du lägga till fem kurser till & det är bara 200 p. Individuellt val, dvs du skulle behöva ansöka om att läsa 300 poäng utökade kurser /det är heltidsstudier under 15 veckor/. Skolan kan neka dig läsa utökade kurser. Du måste i så fall på förhand få ett löfte om att du skulle få göra det samt försäkra dig om att behöriga lärare i Fysik, Kemi och Biologi finns på skolan. Om skolan inte erbjuder NA eller Teknik - är det inte alls säkert att behöriga lärare i de ämnena finns på skolan.

    För att bli behörig till ett Naturvetenskapligt basår behöver du läsa Matematik 2 /och ev. även Matematik 3/ - det är lite olika behörighetskrav på den punkten: t.ex i Stockholm och Göteborg krävs det Matematik 3, men det gör det inte på andra orter - inte än... men det kommer troligtvis behövas när du skall söka till högskolan, därför är det bra om du läser Matte 2 & 3. Det är fullt möjligt att göra inom Programfördjupningen på Humanistiska programmet.

    Förutom Naturvetenskapligt basår, finns möjlighet att söka till komvux för att komplettera efter gymnasiet.

    Ett annat alternativ för dig är att läsa Naturvetenskapsprogrammet - och lägga till kurser i filosofi & samhällskunskap - inom Programfördjupningen och inom Individuellt val. Filosofi 1 och 2 samt Samhällskunskap 2 och 3 - får läsas som Programfördjupande på NA.
    På så sätt blir du både behörig till att söka Biologi på Universitetet i Lund samt får läsa de ämnena som du tycker om - på gymnasiet.

    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&orientation=&variant=&school_type=&county=Skåne+län&municipality_id=119&office_id=&order=school ser du en lista på gymnasieskolor i Lund som erbjuder NA.

    Om du väljer att söka HU men vill ändå ha möjlighet att ev. försöka bli behörig till Biologi på Universitetet - råder jag dig välja en skola, som har NA och/eller Teknik i sitt utbud, som t.ex. http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/cybergymnasiet-malmo. Du kan läsa HU och till å k 2 göra tillval inom Programfördjupningen - NO kurser. Du kanske inte blir fullt behörig men har kanske inte så många kurser kvar, som du kan komplettera på KomVux under en termin och kunna söka Biologi på Universitetet till start på vårterminen. Det är en "medel-variant" - att bli halvt-behörig.

    Tips om Yrkeshögskoleutbildningar, som kanske kan vara av intresse för dig: http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-sodertalje/tradgardsmastare-ekologi-och-entreprenorskap1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/big-peak-ab/vatten-och-miljoteknik
    http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-goteborg/tradgardsmastare-med-specialisering-halsa-kultur-och-miljo
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/hallbarhetssamordnare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-goteborg/kvalitets-och-miljoledare

    Hela utbudet av YHutbildningar finns på www.yhguiden.se. Vill lägga ett gott ord för YH-utbildningar: de är kortare än högskoleutbildningar & mycket arbetsmarknads-orienterade och det är därför väldigt hög andel studerande som får jobb direkt efter en YHutbildning. Kika gärna på länkarna ovan.

    Önskar dig allt väl! Återkom om du har andra frågor.
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare