Ingela

    Hej! Jag har en dotter som har planer på att plugga och spela collegefotboll i USA i 4 år och vi undrar vad man bör plugga för att ha bäst nytta av sin utbildning i Sverige. Dvs kunna tillgodoräkna sej högskolepoäng i Sverige. Hennes tanke var att läsa till Civilingenjör. Hon kom in på Industriell ekonomi på KTH, men tackade nej för att istället åka till USA 4 år och sedan plugga två år till på KTH. Men enligt KTH är det inte så lika kurser... Man vill ju ha nytta av åren i USA och kunna använda den utbildningen i Sverige, både om man vill börja jobba eller läsa vidare. Vad rekommenderar du?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ingela,
    jag förstår din fråga. Men problemet är att varje svenskt lärosäte (högskola eller universitet) har rätt att göra egen bedömning angående utländsk utbildning - om den kan "accepteras" som en del i den svenska utbildningen.
    Om man kommer in på ett program på högskola eller universitet i Sverige och har sedan innan godkända eftergymnasiala studier, kan man ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Och så får man svar på om man i så fall kan hoppa över delar av det programmet som man kom in på. Några förhandsbesked brukar man inte kunna få.

    Vad gäller jobba som civilingenjör i Sverige, så traditionsenligt är det examen från civilingenjörsprogrammet som arbetsgivare förväntar sig att man har när man söker de jobben. En sådan utbildning är i Sverige 5-årig utbildning på civilingenjörsprogrammet.

    För övrigt, så är det i Sverige så att titel "ingenjör" inte är skyddad och vem som vill kan kalla sig för en ingenjör. Arbetsgivaren har fria händer att anställa vem hen vill på ingenjörs-tjänster, då det ej finns ngn legitimation att ansöka om.
    Vad arbetsgivare i Sverige skulle säga om ngn med utländsk ingenjörsutbildning söker jobbet kan vara väldigt olika: beror mycket på vad just den arbetsgivare tycker och tänker kring det. Är det på ett företag som har täta kontakter med USA, så borde det vara en fördel att ha utbildning från USA (tycker i alla fall jag, men jag anställer inte - så min åsikt kommer inte spela roll).
    Allmänt så brukar det vara lättare att få jobb om man har utbildning från samma land där man söker jobb. Detta för att utbildningarna är anpassade till lokala förhållanden + att arbetsgivare känner till de "egna" (inhemska) utbildningar oftast mycket bättre än utbildningar från utlandet.
    Även om personen har svenska som modersmål och läst grund- och gymnasieskola i Sverige, så kommer hen med högre utbildning från utlandet betraktas som "utländsk akademiker", och det kan finnas möjlighet att komplettera sin utländska utbildning på olika sätt - men vilka, hur och när blir det då en "senare fråga". Olika kompletteringsmöjligheter dyker upp då och då; olika projekt startas vid behov, läggs ner sedan eller ersätts med ngt annat.
    Tips! Hör med KTH och andra tekniska lärosäten i Sverige om de har utbytesprogram med några högre utbildningar i USA och jag skulle i så fall försöka satsa på en av de utbildningarna i USA där det finns utbytesprogram med ngt svenskt lärosäte.
    I annat fall så kan man skaffa sig den utbildning i USA som man tycker om mer än andra utbildningar (kan finnas olika anledningar till det) och hoppas att det sedan ska gå att komplettera den i Sverige eller att få jobb utan kompletteringen.
    Hoppas ngt i mitt svar blir ändå till hjälp! Dock är jag medveten om att du/ni har nog hoppats på ett mycket mer konkrets svar om just vilka utbildningar i USA som jag skulle "rekommendera". Tyvärr kan jag inte göra det. Varför det är så - försökte jag förklara ovan.

    • : Tusen tack för svaret!! Precis den informationen jag ville ha. Bästa svaret jag fått efter kontakt med 6 olika rådgivare. Nu känns beslutet mycket lättare
    • Julia : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!