Vendela

    Hej! Jag undrar hur det går till, och om det är möjligt, att plugga distansunder andra eller tredje året i gymnasiet. Jag går nu i tvåan och vill helst ta distansen under vårterminen nu i tvåan men annars i trean. Hur går det till? Kan man komma tillbaka och ta studenten med klassen? Hur blir det med nationella proven? Anledningen till att jag vill att det ska bli så snart som möjligt är just för att jag verkligen inte trivs i klassen och vill komma iväg. Värt att nämna är nog också att jag går ekonomi juridik programmet. Undrar också hur det blir med CSN om man skulle genomföra detta. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vendela;

    det är Korrespondensgymnasiet som man kan söka distansstudier hos; och i skolans utbud finns EK/Juridik. Enligt info på korr.se/ansökan var sista dag att ansöka till vårterminen 2020 - den 31 oktober 2019.
    Det borde gå att söka till höstterminen 2020 - under våren 2020; och det borde gå att läsa år 3 på distans, även om du läste åren 1 och 2 på en "vanlig skola".
    Känner en elev som gjorde precis tvärtom: hen läste år 1 och 2 (och just Ekonomi/juridik) på Korr-on-line på distans, men år 3 på en "vanlig gymnasieskola" på hemorten (anledning som eleven uppgav var att hen vill skaffa "sociala kontakter" och ta "studenten på riktigt" på en fysisk skola).
    ****
    En liten fundering som jag har: om du inte trivs i klassen, varför vill du i så fall "ta studenten" tillsammans med dem?

    En annan lösning?
    Det finns många gymnasieskolor som erbjuder EK/Juridik. Bara i Stockholms län är de över 50 st. Det är ofta svårt att byta mitt i ett läsår (oftast är det mycket lättare att byta på sommaren, men då efter år 1, inte efter år 2...). Varför är det lättare att byta efter år 1? Jo, vilka kurser man läser på olika gymnasieskolor (även om det är samma program/inriktning) är inte identiskt; och innan eleven avslutar år2 kan rektor fatta beslut om Individuellt anpassat program; efter det att eleven avslutat år2, kan inte rektor längre fatta beslut om Individ.anpassat program och då måste de kurser som eleven redan har avklarat "klaffa" ihop med de kurser som kan erbjudas på elevens nya skola... och det är tyvärr inte alltid blir så.
    Tråkigt att du inte trivs på din skola. Har du prata med kurator och med din klasslärare/mentor?
    Du kan kontakta andra gymnasieskolor inom pendlingsavstånd från där du bor och fråga om de har ledig plats och kan ta in dig nu, mitt i ett läsår. Det är lite ovanligt men inte helt omöjligt; händer att elever byter även mitt i ett läsår.

    I värsta fall
    Om situationen är så allvarlig att du absolut inte kan stå ut och kanske hoppar av (om du nu inte hittar möjlighet att byta till en annan skola), då vill jag att du vet att du kan söka på nytt - till och med det året du fyller 19 år kan du söka till år 1 och jag rekommenderar i så fall att du gör det; sedan om du kommer in och kan uppvisa godkända betyg från år1, bör du bli du "uppflyttad" till år 2. och om du kan uppvisa godkända betyg även från år 2, borde du bli uppflyttad till år 3. Det är ett säkrare sätt att byta skola än att fråga runt om ngn har ledig plats och vill ta in dig. Skolorna är inte skyldiga att ta in elever på annat sätt än genom gymnasieantagningen där eleverna söker under val- eller omvalsperioden och konkurrerar om plats med sina grundskolebetyg.
    Att du gör ansökan till år1 till hösten 2020 påverka inte dina nuvarande studier; du kan fortsätta läsa som vanligt nu och försöka få så många och så höga betyg som möjligt. Om du sedan får plats på en ny skola, kan du bestämma dig att tacka Ja eller Nej till den nya platsen.

    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp!
    Vänliga hälsningar
    ANNA