MI
    Hej!
    Det är väl så att jag har tänkt och plugga vidare till socialpedagog, ansökte till yhögskolan och blev behörig. Men för att kunna bli antagen så är det prov man ska göra först. Jac undrar hur svårt är det att komma in om man är behörig? Hur ser proven ut( som jag läst så är der eng, matte, och svenska) men är rädd att jag inte kommer in efter dem proverna? Är det något man förbereder innan man gör provet?
    Och en sista fråga är, är det lika svårt som universitet att komma in även om man är behörig eller har det som krävs?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du ansökte till en yrkeshögskoleutbildning till Socialpedagog, skriver du i din fråga.
    Det finns flera olika yh utbildningar till Socialpedagog >>>. Har du sökt flera av dem? Vilka? Behörighetskraven & ansökningstester behöver inte vara exakt samma - till de olika utbildningar Socialpedagog.

    Studie- och yrkesvägledare

    De här 3 yh - Utbildningsanordnare SverigeHälsan>> - har 32 platser var och brukar ha 4-5 sökande per plats; testerna mäter kommunikationsförmågan /skriftligt och muntligt/ + samarbetsförmåga och det går tyvärr inte förbereda sig på ngt. speciellt sätt; utan det blir lite av en "anställnings-intervju" upplägget.

    Den här yh - https://www.yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-kbt-vasterasyrkeshogskola - även den har 32 utbildningsplatser.

    Du förlorar ingenting genom att söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar. Du kan kanske söka även till dem som inte har KBT i sitt namn... och om det blir så att du ej kommer in på KBT-utbildning men kommer in på en annan, kan du senare söka till KBT-utbildningen och om du då kommer in, Byta från din nuvarande utbildning - till den nya utbildningen; det är inget som säger att i fall du är inne på någon utbildning att du inte får söka andra utbildningar och även söka jobb. Det är inte förbjudet att hoppa av utbildningar, av olika anledningar... det är inget vi rekommenderar, givetvis, att man planerar för; men när det är 4-5 sökande per plats och folk du ska konkurrera mot kanske har lång arbetslivserfarenhet och mycket "mer på fötterna" både inom arbetslivet och de är också äldre med med livserfarenhet, kan det bli så att du ej kommer in på första försöket.
    Och om du i så fall ej har ngt. annat du kan göra tills du ska söka nästa gång... då är det bäst att kanske börja på "vilken annan utbildning som helst" för att du på så sätt bättre förbereder dig inför nästa gång du söker till utbildning som innehåller KBT.

    Saga SYV

    Hej, jag har hittar >> fyra stycken yh utbildningar med inriktning KBT - se här>>. Antal utbildningspaltser på utbildningar inom det område som du är intresserad av brukar ligga på mellan 25 och 32 platser. Sedan kan kanske någon yh-utbildning någon gång göra "överintag" med ett par stycken... kanske. Det gör de i så fall på egen risk, då de får inte betalt för fler personer än det som finns antal platser de fick ha. Men det är inte omöjligt att den utbildning som har 32 platser tar in 35 studerande (med tanke på att några ska hoppa av...). Och den utbildning som endast har 25 platser kanske just tar in 25 personer... det är stor skillnad på 25 eller 35 studerande, du behöver ju bara en plats.
    Vem man tar in - beror på vem som söker; hur många som söker; är det inte fler sökande än det finns antal platser, kommer alla troligtvis tas in /förutom de som bedöms "totalt obehöriga", som ex. ej har läst på gymnasiet över huvudet taget och ej har arbetslivserfarenhet.../. Det är alltså som att söka jobb - de "bästa" tas in. Och om du blir bland de "bästa" beror väldigt mycket på vilka andra som söker samma utbildning.